vad bor du i för sorts hus?
I teglehus används ofta murbruk. I trähus tätar man inte mellan fasadpanel och fönsterbleck.
 
Det är precis vad du skall ha.
 
simon_isacsson skrev:
vad bor du i för sorts hus?
I teglehus används ofta murbruk. I trähus tätar man inte mellan fasadpanel och fönsterbleck.
Om inte blecket är infällt i smygen dvs blecket går in mellan smygarna utan urjackning skall det tätas med fog mellan smyg och bleckgavel.
 
verktygsgurun skrev:
Om inte blecket är infällt i smygen dvs blecket går in mellan smygarna utan urjackning skall det tätas med fog mellan smyg och bleckgavel.
Precis så är fallet i mitt trähus. Är det inte någon sorts byggstandard att fälla in bläck i smygar? hur som helst så har de inte gjort det och jag tror inte det är helt tätt. Och tack för att du bekräftade att kletet på Clas O är det jag ska ha! (y)
 
Fredric1 skrev:
Precis så är fallet i mitt trähus. Är det inte någon sorts byggstandard att fälla in bläck i smygar? hur som helst så har de inte gjort det och jag tror inte det är helt tätt. Och tack för att du bekräftade att kletet på Clas O är det jag ska ha! (y)
Standard vet jag inte, det ser ju mer arbetat ut med injackade fönsterbleck.
Dock så är problemet ute på byggena pga att allt skall gå så fort nuförtiden att om man gör en urjackning så blir det trärent/omålat i urjackningen vilket naturligtvis gör att det inte håller lika länge. Jag och min plåtslagare föredrar att blecken monteras mellan smygarna istället pga av detta. (Tätad med fog)
 
Lyfter tråden efter viss dvala eftersom jag har exakt samma problem, fönsterblecken är monterade mellan smygarna med rejält glapp.

Vad säger forumet om Biltema Akryltätning?
Akrylfog - Biltema.se
 
Rickard.
Jag föredrar verkligen MS polymer fog för synliga tätningar. Den är nästan lika enkel att få snygg som byggsilikon men är övermålningsbar och verkar allmänt vara lite bättre på allt.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.