Hej,

Jag har byggt garage och vill nu dra elkabel från huvudbyggnaden. Jag vill göra klart allt markarbete med plattor och gångar, sätta klart panelen på garaget och isolera garaget innan jag tillkallar en elektriker. Jag vill dock dra kabeln innan jag gör detta då jag är orolig att något skulle gå sönder och jag inte får igenom kabeln efteråt.

Vad för typ av kabel skall jag köpa och var kan jag köpa en sådan kabel?

I garaget skall det finnas ett badrum med golvvärme, varmvattenberedare, det skall finnas 12 uttag för taklampor 220 V(lysrörsarmatur eller dylikt), ett 400 V uttag, luftvärmepumps uttag för att driva två moduler ett i förrådet och ett i garaget(där bilarna står) samt ett 20 tal vanliga vägguttag.

Nu tror jag att jag fått med det mesta.

Hälsningar David
 
EKKJ och N1XV är dom vanligaste. Femledare, 6 mm². Finns på vissa byggvaruhus, eller beställs på internet, t.ex www.elbutik.se.
Tänk på att förläggningen av kabeln är behörighetskrävande så det kan bli svårt att få en elektriker som vill koppla in den i efterhand.
Men om du kontaktar en elektriker i förväg och kommer överens om hur du lägger kabeln så ska det gå bra.
 
Tack. Tanken är ju att han skall koppla in och att kabeln bara finns där när makiner och annat kör över. Vill han dra ut den och titta på den så är det ok för mig sedan. Det är bara 5 meter kabel varav två meter under jord.
 
Är det inte bara att lägga tomrör så får elektrikern dra kabeln? Eller är det behörighetskrav på att gräva ner tomröret i marken också?
 
Behörighetstrådar finns det gott om:poch skall man vara petig så är det behörighetskrav på att lägga VP rör i väggar etc.

Däremot är det normalt för en en behörig elektriker att koppla i redan befintliga installationer, hur de än ser ut ....:cool:
 
PST skrev:
Behörighetstrådar finns det gott om:poch skall man vara petig så är det behörighetskrav på att lägga VP rör i väggar etc.

Däremot är det normalt för en en behörig elektriker att koppla i redan befintliga installationer, hur de än ser ut ....:cool:
Frågan är hur många markentreprenörer som är behöriga elektriker...de är ju de som lägger ner den gula slangen i marken. Att det är behörighetskrav på VP-rör i väggar kan jag köpa för det handlar ju faktiskt om el inne i själva huset, att gräva ner det i marken känns på något sätt inte lika farligt....
 
Man kan ju jämföra med elanslutning till ett nybygge, så länge tomröret är av rätt kvalitet och är förlagt enligt nätbolagets kravspec. (Tex krav på minimiradie, att röret skall vara slätt inuti etc, försedd med dragtråd etc...) är det oftast ok. Om du kontaktar en elfirma och ber om offert på inkoppling av "befintlig kabel" så gör dom nog det också...

Men jordkabel behöver faktiskt inte heller gå i rör, den kan även läggas direkt i mark (med gul remsa över)...
 
Henrik: Kanske fuskas en del med detta men ja, det krävs behörighet även för att lägga markkabel eller tomrör för starkström.
Då ska den behörige kontrollera att det är förlagt på korrekt sätt, antingen elfirman annars är det inte ovanligt att grävfirman har egen: http://www.teknologiskinstitut.se/k4116, blir alltmer vanligt idag.
Att det inte är farligt med elkablar i mark håller jag inte med om, speciellt inte kabel utan koncentrisk ledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.