Hej!
Jag har ett hus från -43, och ska bila bort det gamla källargolvet (något rum i taget) för att bl.a. isolera underifrån, dra nya avlopp mm. Planen är ca 1 dm makadam, 20 cm isolering och sedan gjuta nytt betonggolv.

Min fråga är vilken typ av markisolerskivor man bör använda?

Rent spontant känns det som om Isodrän/Pordrän är så porösa att de skulle kunna "krossas" av vikten från betongen, vilket skulle kunna leda till sättningar i det nya golvet. Å andra sidan, om något av källarrummen blir våtrum (tvättsstuga/bad), är det då så bra med kompaktare isolerskivor som inte leder igenom vatten så bra? Har ju hört att våtrum i källare inte ska ha tätskikt annat än just där det blir vattenbegjutet ofta - men det gäller kanske bara om man INTE har dränerat/isolerat om under det nya golvet?
 
Du använder antingen isodrän/prodrän vilket funkar utmärk eller vanlig cellplast. Fördelen med isodrän/pordrän är också att dom är kapillärbrytande vilket gör att du inte behöver ha något sådant lager under isoleringen.

Det går också bra att använda cellplast ("frigolit"), tex kan du köpa två-metersskivor på byggmax med tryckhållfasthet S80 billigt. Dessa funkar utmärkt. Själv har jag isodrän i botten och byggmax skivor ovanpå för att spara lite pengar.

När du gjuter en ny kaka på cirka 10cm blir den så tät att det i praktiken saknar betydelse vad du har för isolering under. Man har ju också oftast ett lager åldersbeständig plats under betongen som en del av radontätningen.

Vad gäller våtrum och tätskikt i källare så är det inte konstigare än att man ska undvika tätskikt om man har en gammal oisolerad och otät platta pga att man då behöver släppa ut fukten uppåt.

Tips: Gör inte ett rum i taget. Gör alla samtidigt så blir allt avsevärt mer rationellt. Tex så är det rätt smidigt (nästan kostnadseffektivt) att ta hjälp med själva gjutningen (bil med pump) och då går det inte att dutta med ett rum i taget. Gör iaf 40-50kvm per gång så du fyller en betongbil...
 
Hej
Använd XPS-ISOLERING så slipper du fuktproblem.
Ex.vis Styrofoam 250 2x100mm
 
elle10 skrev:
Hej
Använd XPS-ISOLERING så slipper du fuktproblem.
Ex.vis Styrofoam 250 2x100mm
Hur menar du då?
 
Hej
Cellplastskivor tillverkas i två olika processer. Den vanligaste är EPS som är expanderad polystyren den andra är XPS som är extruderad polystyren.
Förenklat betyder det att EPS expanderas i stora formar och därefter skärs till önskat format.
Vid denna tillverkningsmetod får man luftfyllda celler.
XPS tillverkas i sk extruder där polystyren strängsprutas och en tjocklek tillverkas på bandet.
Vid denna tillverkningsmetod får man slutna celler.
I en konstuktion ex.vis i källargolv eller i mark betyder det att XPS kan ta åt sig betydligt mindre mängd fuktinnehåll än EPS samt erhåller betydligt bättre tryckhållfasthet.
XPS har även lägre värmekonduktivit (lambdavärde).
 
Jag är, tror jag, väl införstådd med skillnaden mellan olika sorters cellplastskivor. Min fråga var aningen retorisk menad eftersom ditt uttalande ska tolkas som att man har fuktproblem att vänta om man använder "vanlig" cellplast. Det påstår jag är fel.

Vidare är det är XPS knappast någon garanti för att man slipper fuktproblem. OM man får fuktproblem efter att ha grävt om hela källaren så beror det knappast på att EPS släpper mer fukt än XPS. Istället är det antagligen så att man gjort något annat misstag i utförandet.

Med vanlig billig cellplast (tex från byggmax) + åldersbeständig plast + 8-10cm betong har man en konstruktion som är så tät att det är irrelevant att diskutera olika grader av täthet. Det behöver inte bli tätare än så.

Varför betala mer för XPS när man inte behöver den extra tätheten?
Varför betala mer för XPS när man inte behöver den extra hållfastheten?
Ökad isolerförmåga är förstås bra, men jag har svårt att tro att det lönar sig?

Jag har aldrig sett någon rekommendation att använda XPS när man renoverar en källare på detta sätt. Vilken cellplasttillverkare rekommenderar eller tycker det är bra med XPS i detta scenario?

Ska man ställa ett helt hus på en platta förstår jag tanken med att använda XPS och då enbart pga tryckhållfastheten. Här är ju dock scenariet ett helt annat?

Avslutningsvis, jag har inte full koll på prisskillnaden mellan relevanta produkter, men den XPS-plast jag köpt har varit avsevärt dyrare än eps-plasten. Finns det inte en prisskillnad idag väljer man förstås den bättre produkten.
 
Håller med MathiasS, finns ingen rimlig anledning till att använda XPS i ställer för "vanlig" cellplast.

elle10 - menar du verkligen att du hört eller sett någon liknande konstruktion med 2 * 100 mm cellplast "dragit" upp vatten och orsakat fuktproblem?
Om det skulle ha hänt så känns det som om grundvattennivån stigit och gått förbi en icke fungerande dränering, och i det läget känns det långsökt att XPS skulle vara räddaren i nöden.
 
Hej igen
Kul att det blev lite debatt angående cellplast.
b8q skrev ju att han upplevde Isodrän/Pordrän som så porösa att de skulle kunna krossas av betongens vikt med sättningar som följd.
Det kanske inte är problemet direkt men jag håller med b8q att dessa produkter verkligen är porösa och har själv sett hur de kan se ut efter att hanterats på byggplatser. Slutresultatet är ju avhängigt av hur bra isolerjobbet är utfört och jag föredrar nog att arbeta med material som håller måttet även efter montering.
Sedan kan man ju inte komma ifrån att EPS cellplasten har betydligt större vattenupptagningsförmåga än XPS och såvitt jag förstår så påverkar detta direkt materialets isolerförmåga. Jag har hört på seminarier som hållits av ledande isolertillverkare att skillnaden kan vara från cirka 3% för XPS och upp till 25% beroende på vilken volymvikt som EPS:en är tillverkad i.
Det nämndes även att XPS i vissa kommuner var godkänt som skydd från markradon.
Vad gäller prisaspekten så är det väl upp till b8q om han vill lägga till lite extra pengar för att få ett bra slutresultat och jag vill med detta inlägg peka på att det finns produkter som bättre klarar tuffa miljöer som fukt i mark och behåller sin isolerförmåga samt inte deformeras vid utläggning och sen är det upp till var och en att avgöra vad han vill köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.