I samband med fönsterbyte har jag tagit bort mindre ytor fasadtegel och ska ersätta med träpanel istället. För att komma ut i rätt nivå med fönstren så tänkte jag lägga på 45-reglar och 45mm isolering. Jag tänkte alltså ta bort bakomliggande asfaboard och sala på befintlig regelstomme med 45-reglar och sedan lägga på en extra 45a isolering. Men vad för isolering bör jag använda? Det känns som att den isoleringen längst ut bör vara lite styvare så att den hålls på plats ordentligt. eller kan jag bara ta vanlig 45mm glasull och hoppas på att vindduken håller den på plats?
 
O Olf Oggler skrev:
I samband med fönsterbyte har jag tagit bort mindre ytor fasadtegel och ska ersätta med träpanel istället. För att komma ut i rätt nivå med fönstren så tänkte jag lägga på 45-reglar och 45mm isolering. Jag tänkte alltså ta bort bakomliggande asfaboard och sala på befintlig regelstomme med 45-reglar och sedan lägga på en extra 45a isolering. Men vad för isolering bör jag använda? Det känns som att den isoleringen längst ut bör vara lite styvare så att den hålls på plats ordentligt. eller kan jag bara ta vanlig 45mm glasull och hoppas på att vindduken håller den på plats?
Bump. Någon som har input på detta?
 
stenull duger det med och pcka in och vindduken utanför så ligger det kvar
 
Men betänk att isoleringen innanför är väldigt fluffig och mjuk. Det har tidigare haft asfaboarden som stöd. Du tror alltså att en 45a stenull längst ut räcker? Rent intuitivt känns det som att något styvare vore bra.
 
Ja, en västkustskiva kanske vore bra. Jag har aldrig klämt och känt på en sådan. Den verkar inte vara helt lätt att få tag på i mindre kvantiteter.

Är det ingen av den lättillgängliga isoleringen som är lite styvare. Eller är det stenullen som kanske har aningens stadga? Jag ska köpa hem en bal stenull och prova, tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.