Vi ska bygga ut befintlig stuga. Denna stuga har i dag torpargrund.

Det som ska byggas ut är badrum + bastu.

Vilken sorts grund ska vi välja. Mitt självklara val var att gjuta en platta, men jag har hört åsikter om att man ska välja samma grund som på det hus man bygger ut. I så fall ska vi ju välja en torpargrund för utbyggnaden...

Den befintliga grunden har ju i dag några ventiler. Om vi bygger ut grunden och gjuter en platta längs ena väggen så kommer vi ju att täcka för ventiler. Hur löser man detta? Eller räknar man kallt med att detta "ventilationsbortfall" inte påverkar grunden?
 
Att beständigt plugga ventilationsöppningar i en torpargrund kan vara livsfarligt. Beror ytterst på de omständigheter som råder i det enskilda fallet.

Vill du gjuta en platta, kan du ju alltid gjuta in kanaler till ventöppningarna

Bör funka bra med ingjutna PVC-avloppsrör.

Se bara till att ha fall från huset.

Liten minskning av ventilationsflödet blir det nog ändå p.gr.a. kanalernas längd. Men knappast avgörande om du inte dimensionerar allt för snålt.

/KOB.
 
Intressant tråd, jag har varit i färd med att posta samma fråga men inte kommit loss. Vårt fritidshus ligger på krypgrund. Vi har en utbyggnad på ca halva långsidan på ca 10kvm (inget stort hus, ca 40 kvm utan utbyggnaden). Utbyggnaden är också på krypgrund, fast den är inte så djup som övriga huset, endast ca 40 cm, resten är ca 100 cm. Övriga krypgrunden har gjutet golv, utbyggnaden är bara matjord.

Idag så hyser utbyggnaden en inbyggd gammal terass, väggarna och taket är dåligt isolerade och man har inte isolerat ner till grunden (öppet ner), man har satt i vanliga fönster (inga öppningsbara glasparti) och allt detta resulterar i svinkallt klimat på vintern och rena bastun på sommaren. Vi känner inte att rummet fyller något syfte för oss och vi vill nu bygga in till den övriga byggnaden vilket innebär att grunden måste fixas. Men frågan är hur?

* Behåller vi krypgrunden så skall den grävas ur, fyllas upp med makadam och plast och man har ändå en liten riskkonstruktion. Om man behåller krypgrunden skall man öppna en större anslutning mellan grunderna, bara ha en ventil mellan eller låta de vara helt avskiljda?

* Alternativet är ju att fylla upp och gjuta ett golv och då får vi samma dilemma som trådskaparen. Klarar man sig förresten utan golvvärme eller måste man ha det i ett gjutet golv?

* Alternativt har jag hört att man kan fylla grunden med leca nästan hela vägen upp för att sen regla upp och lägga golv direkt på det. Funkar det?

Längre fram kommer vi att förlänga utbyggnaden så den täcker hela långsidan för att få ett extra sovrum, vilket gör att frågan då återigen kommer att bli aktuell då en helt ny grund skall läggas.
 
KOB skrev:
Att beständigt plugga ventilationsöppningar i en torpargrund kan vara livsfarligt. Beror ytterst på de omständigheter som råder i det enskilda fallet.

Vill du gjuta en platta, kan du ju alltid gjuta in kanaler till ventöppningarna
Se bara till att ha fall från huset.

Liten minskning av ventilationsflödet blir det nog ändå p.gr.a. kanalernas längd. Men knappast avgörande om du inte dimensionerar allt för snålt.
Jag antar att det därmed vore smartast av oss att även utbyggnaden görs på torpargrund?

Någon annan som har åsikter i frågan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.