Jag ska precis starta inredningen av övervåningen på min 1,5 plansvilla från Smålandsvillan. Allt är förberett på övervåningen för att dra upp ett vattenburet system. Huset är 119kvm nere och det blir ca 58kvm uppe när allt är klart.

Har en Nibe fighter 310 frånluftvärmepump. En Cunturakamin som värmer rätt bra och kan eldas i vid behov. Kommer att ta upp ett hål bredvid trappen så värmen kommer nog att stiga rätt fort.

På övervåningen blir det ett sovrum i varje gavel och allrum i mitten och ett mindre badrum. Dvs 3 rum och ett badrum. Eventuellt en klädkammare också.

Ska jag köra på det vattenburna systemet som jag inte exakt vet vad det kostar med element och rörmokare och allt eller ska jag nöja mig med att montera oljefyllda elradiatorer på övervåningen?

Hur hade ni gjort?
 
Redigerat:
Jag hade satt dit en luft/luft värmepump.
 
Har du ett vattenburet system, som dessutom är förberett för din övervåning, så ska du naturligtvis ha det på din övervåning också. Allt annat är galenskap enligt mitt tycke, ska man göra något så ska man göra det ordentligt från början. Den eventuella extrainvestering som detta innebär nu hamnar på husets värde och får _ett_ värmesystem och inte flera som skall underhållas.

Har du radiatorer i nedervåningen eller golvvärme? Det kan spela viss roll för din övervåning.

Kortsiktigt är säkert en luft/luft rätt, men får du värmespridning till dina sovrum i gavlarna eller måste du ha direktverkande el där?
 
Jag tror inte den pumpen de har klarar av ytterliggare yta. Jag tror den tom är lite underdimensionerad för det huset som finns idag och går rätt mycket på el. Att då utöka huset med ytterliggare 60kvm gör att det blir lika dyrt som att sätta dit eldrivna oljefyllda radiatorer.

Billigast i inköp är eldrivna oljefyllda radiatorer, det är dyrast i drift. Skall du ha ett par bra så ligger de på runt 1000-1500 st. Du behöver en till varje rum, såvida rumen inte är väldigt stora.

Näst billigast i inköp är en luft/luft värmepump, det kräver dock öppenplanslösning.Är billigt i drift. Är det sovrum så vill man kanske ändå ha det lite svalare. Vi har en pump till 60kvm ovanvåning och har 21 grader i allrummet och 19 i sovrummet. Säg 15 000 så har den den installerad o klar.

Dyrast är vattenburet system. Antingen behövs frånluftspumpen bytas eller en till anskaffas (å andra sidan kanske det går att räkna hem det med minskad elkostnad, om den redan nu kör med mycket tillsats). Räkna med 2000-2500 per radiator (radiator, termostat, koppel osv), räkna med ca 250-300 per meter rördragning i material. Kopplingar och annat kostar tyvärr en hel del. Kolla gärna på Rinkabyrör, de är billiga och bra att ha o göra med.

Gå in och kolla hur mycket tillsatsel du har idag så kan du se om jag har rätt eller fel.
 
Redigerat:
C
Jag tycker du ska sätta vattenburet. Din värmepump kommer gå en del mer på tillsats, så när det känns rätt kanske det kan vara läge att överväga att byta uppvärmningssätt, men det är ingen jättebrådska, ta det när du har råd osv.
 
niblom skrev:
Jag tror inte den pumpen de har klarar av ytterliggare yta. Jag tror den tom är lite underdimensionerad för det huset som finns idag och går rätt mycket på el. Att då utöka huset med ytterliggare 60kvm gör att det blir lika dyrt som att sätta dit eldrivna oljefyllda radiatorer.
Det är sant, samtidigt så håller inte nuvarande FLVP i en evighet och när den ersätts är det ju klokt att ersätta den med en som orkar ordentligt. Den dagen grämer man sig att man inte drog vattenburet på ovanvåningen. Det vattenburna håller husets längd, uppvärmningskällorna betydligt kortare.

Det är min poäng.
 
Jag tror det lämpligaste är ringa Smålandsvillan och fråga dem. Husen dem bygger har pumpar som ska klara av den utökade ytan.
 
Tack för svaren.

Alla smålandsvillanhus i denna storleken levererades med denna pumpen år 2003. Alla grannar har samma storlek till samma hus. Jag har läst att den kan vara i minsta laget.

mexitegel: Det är radiatorer på nedervåningen.

niblom: Hur kollar jag tillsatsel?

Jag ska fundera och invänta snickarens offert imorrn. Kanske kan bli vattenburet i alla fall. Är det inte svårt att få lagom temp nere och inte få för varmt uppe om allt ligger på samma system? Eller stiger inte värmen så mycket. Jag tänkte att om vi eldar en sväng per dag så behöver elementen knappt gå uppe. Har sett många som satt elradiatorer uppe.
 
Du går in i någon meny på värmepumpen. Vet inte exakt var. Fråga annars på värmepumpsforum.com.

Om värmen stiger upp beror på hur väl isolerat du har mellan nedanvåning och ovanvåning samt hur ventilationen är gjort. Ibland bildas det en "luftkudde" som gör att den varma luften därnere inte kan komma upp.

Har du tur så borde skorstenen bli varm när du eldar där nere, har du otur har du en sån ny isolerad historia som knappt blir varm på utsidan och då är du igen beroende på hur värmen stiger.

Jag trodde att värmen skulle stiga upp där uppe och att jag bara behövde "fylla" på med lite, men så blev det inte...
 
Skorstenen är ny typ, så den blir inte ens småvarm.

Ventilationen uppe kommer också att kopplas till frånluftaren för att få tillbaka lite. Hålet vi tar upp mellan våningarna kommer att bli ca 4-5kvm. Precis bredvid trappen så en del borde kunna cirkulera. Om man bara får cirkulation på luften dvs...

Återkommer med ett beslut när offerten kommit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.