Hej!

Ska dränera vårt hus. En souterängvilla ligger på sluttande tomt som i sin tur ligger mot berg. Huset är från -74 och är inte omdränerat.

Har haft fyra firmor som lämnat offert. Alla förespråkar olika lösningar. Alltså Isodrän, Pordrän, Dränisol (denna hade jag inte hört talas om innan) och slutligen Platon+frigolit. Alla avfärdar de andra alternativen som direkt olämpliga som motverkar en bra dränering. Jag har lästa en herrans massa inlägg här men uppriktigt sagd blir jag inte klok på vilken variant som är att föredra. Är det någon/några som kan ge lite vägledning åt en som famlat in i dräneringsträsket?

MVH
Alle
 
Hej

Isodrän och Pordrän är precis samma sak. Några avhoppare från den ena firman som startade den andra.
Jag har en souterängkåk byggd 67 och valde isodrän när vi dränerade om förra året.
Anledningen till att vi valde just Isodrän är att den entreprenören vi bedömde vara mest seriös körde med det materialet. Det hade lika gärna kunnat vara pordrän det hade kvittat.
Platon däremot har ett annat system som jag är väldigt tveksam till att ha på utsidan.
Det fina med Pordrän/Isodrän är att man får kapilärbrytningen,isoleringen och dräneringen i en smäll.Jag provade på skoj att spola med högtrycken på en överbliven bit isodrän.Inget vatten kom igenom.Samma sak när jag spolade med bara trädgårdsslangen.
Temperaturen gick upp några grader i "källaren" trots att vi sänkt värmen sen omdräneringen.
Dränisol kollade jag som hastigast på webben och det verkar bara vara vanliga cellplastskivor.Hur pass kapilärbrytande,dränerande och isolerade dom är har jag inte en aning om. Jag skulle välja ett välbeprövat concept som Isodrän eller platon och inte chansa på något nytt.

//Konservative Fredrik
 
Hej Fredrik

Det som gjorde mig lite osäker var just argumentet som gubbarna med dränisol och platon körde, nämligen att isodrän/pordrän är ihåliga och släpper igenom vatten och fukt plus att dessa material skulle vara mycket sköra. Ditt test med högtryck låter ju övertygande, jag har själv aldrig sett dessa material. Jag är lite granna inne på det du nämnt om att det ska kännas seriös och han som kör med platon verkade mest seriös och rak på sak. Vad är det som är så tveksamt med platon? Han säger att det bästa är att köra med platon + makadam ända upp till markytan.
Tacksam för svar
Alle
 
fråga om han är certifierad av nån tillverkare,,
 
Hej igen
Det som gör mig osäker är just det där med makadam och diffusionsförmågan hos vanlig cellplast. Isodrän´s argument att man dränerar för att göra sig av med vatten som kommer nerifrån och inte uppifrån tyckte iaf jag kändes logiskt. Källarväggen blir oerhört mycket kallare när man inte har vanlig jord mot väggen. För att få fukten att vandra ut ur väggen ska temperaturen öka i väggen och det ställer jag mig frågade till när man har kall luft som kommer ner så nära väggen.När vatten ovanifrån letar sig ner i dränröret via makadamet och det inte orkar ta hand om allt så kommer huset att stå i vatten. Att Isodrän/pordrän inte skulle palla trycket tycker jag känns som säljsnack och okunskap. Kolla på Isodräns hemsida och ring någon som är certad av dom.Kolla även på isola.se om man verkligen ska ha makadam utanför platonmattan. När vi letade entreprenör fanns det många självutnämda fuktexperter som hade väldigt många egna idéer om hur man gör. Det vi gjorde var att läsa på mycket själva och sen ställde vi frågor som vi redan visste svaret på. Vissa entreprenörer kom med godag yxskaft svar och dom var bara att välja bort direkt.En tyckte tex att man skulle ha grus utanpå isodrän skivorna och det är helt galet enligt Isdrän.
Det där med att Isodrän skivan skulle släppa igenom vatten känns också som ett galet argument. Det är ju precis så det ska funka. Fukt som kommer ut genom väggen ska kondenceras i skivan och rinna ner i röret. Skivorna är oerhört duktiga på att bryta kapilärkraften vilket gör att vatten som kommer från jorden mot skivan tappar all form av "fart" och rinner rakt ner i dränröret . Materialet ser ut som frigolitkulor med en diameter av ca 1 cm som är limmade till skivor.Kolla in min byggahusblog så ser du hur det ser ut.
Fredrik
 
otroligt bra skrivet fredrik
 
Hej Fredrik,

Dessa kommentarer är till stor hjälp!

Killen som kör med isodrän menade att man precis som du påpekar ska fylla igen med den uppgrävda jorden mendan han med pordrän förordade makadam hela vägen. Jag har nu läst på en hel del på de sajter du tipsat om och då verkar det inte vara det optimala att fylla på med makadam. Det börjar faktiskt luta åt isodrän/pordrän då jag absolut inte ute efter en dräneringslösning där fukten isloeras/sugs upp nerifrån in i väggen. Vilket av dessa har du själv använt. Skillanden var ju inte så stora eller? Är det mer ekonomiskt att själv köpa materialat och överlåta arbetet på någon eller att entreprenören står för allt. Vet du på ett ungf. vad meterkostnaden går ut på inkl. arbete och materila.

/Alle
 
Hej
Vi lät entreprenören göra rubbet och körde med Isodrän. När vi skulle göra jobbet fanns inte Isodrän att köpa som privatperson utan det var bara pordrän som fanns. Jag kommer inte ihåg vad vi fick ge men jag har för mig att det var i trakterna runt 150kkr ex rotavdrag i det rotavdragsöverhettade Stockholm. Då körde vi runt hela huset och bytte även dagvattensystemet. Såhär i backspegeln kan man fundera över om det var nödvändigt på den sidan där allt går i dagern men det är bättre att ta det säkra före det osäkra när man ändå masakrerar hela tomten. Vi använde www.grundkedjan.se .Väldigt bra människor att ha med att göra.
Entreprenörena brukar inte vara intresserade av att man köper materialet själv då deras vinst ofta är skillnaden mellan deras rabatter på materialet och det du får betala för grejjorna.. -:) Dränering är väldigt rotavdragsvänligt då den absoult största delen av kostnaden är arbete. Materialet är nästa gratis i sammanhanget.

En till sak som är bra att veta är att i princip hela tomten blir förstörd. Arbetet våren och sommaren efter en dränering är inte att leka med. Jag fixade en minidumper för att fylla på efter att marken satt sig. Gräsmattan var bara mos. Det blev till att anlägga ny,Stensättningarna åkte all världens väg för att dom skulle komma fram med grävaren.Du anar inte hur mycket jord det blir när man gräver ett dike 2,5 meter rakt ner -:). I princip all ledig tid från april till september gick åt för att få tomten i ok skick.
Fredrik
 
Redigerat:
Hej Fredrik,

Jag håller med dig ang. att vara på den säkra sidan. Det är några som har sagt att det är i princip onödigt att dränera framsidan av huset men min besiktningsman menade bestämt att även denna sida skulle ingå i dräneringen.
Jag har nu sållat bort en del offerter och bestämt mig för den firman som verkar motsvara mina förväntningar utifrån den kuskap jag skaffat. Tack än en gång:)
Alle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.