Min hall är ganska långsmal och har höga garderober.

Nuvarande lampa är helt fel. Man slår huvudet i den och så går det inte att öppna garderobsdörrarna.

Mitt problem är att jag är helt lost på elektricitet. Helst av allt skulle jag vilja ha spottar i taket. Men jag vet inte om det ger tillräckligt med ljusflöde. Eller om det ens är möjligt att sätta dit utan att anlita en elektriker. Min tanke var att sätta dit en skena med spots på.

Mellan tak och garderob är det 5,5 cm. Inte så mycket som får plats om man vill kunna öppna garderobsdörrarna...

En annan tanke jag har haft är därför att flytta belysningen så att den hamnar längre bort från garderoben. Men inte heller här vet jag om det ens är möjligt att fixa själv (utan inblandning av elektriker). Eller vilken typ av belysning som lämpar sig för detta.



Nu undrar jag om det finns någon som vill hjälpa mig lite här. Vad skulle ni ha valt för belysning? Mitt enda "krav" är att jag skall kunna sätta upp den själv. Jag har har inte tummen i handen - men är inte så jätteduktig på el.

Idag sitter det ett vanligt lamputtag där, med en krok. Vet inte om det syns på bilden.
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, det är nog svårt att hitta på något utan att blanda in en elektriker. Jag skulle rösta på att flytta lamputtaget och sätta en spottskena eller någon rund plafond (kanske finnns någon väldigt platt sån som skulle passa där nu).

Sätta spottar är olika svårt beroende på hur det ser ut hos dig/er. Om det är villa eller lägenhet, kattvind ovanför eller inte osv. Men som sagt så behövs det ju en elektriker till detta alternativet.

//Patrik
 
Bor i lägenhet. Taket är betong tror jag. Ovanför det bor grannarna :)

Flytta lamputtaget - hur menar du då? Menar du förlänga på insidan av taket?

Kan man koppla en spottskena till ett lamputtag? Eller behöver man elektriker även för detta?

Och en fråga angående spottskena. Jag vill ju ha en som ger tillräckligt med belysning. Vad exakt skall jag titta efter? Ett visst antal Watt? Eller vad?
 
Okej, på så sätt. Då skulle taket behövas reglas ner om infällda möbelspottar skulle funka.

Med att "flytta lamputtaget" menar jag att sätta en dosa/doslock över det befintliga lamputtaget och sedan klamra en riktig kabel en bit och där sätta ett runt, utanpåliggande lamputtag.

Vissa spottskenor kan man koppla diekt till ett lamputtag, andra kräver att man skruvas fast dikt tak/takdosa.
Det kan du fixa själv.

Alla spottskenor skulle jag tro funkar. Jag har själv en rak spottskena med fyra 50 W halogenspottar från Classe i sjön. Den räcker gott i min hall.

//Patrik
 
Hittar inte Spottskena på CO. Har du direktänk?
 
Tack! Skulle passa perfekt tror jag.

Så förutom den så behöver jag sätta för gamla takuttaget (med vad?), och dra vanlig lampsladd en ca 10 cm och sätta dit ett utanpåliggande lamputtag. Och på det lamputtaget kan jag montera denna belysning. Stämmer det?
 
Nja, min tanke var att klamra kulo (EKRK) till ett utanpåliggande lamputtag.

http://www.eldirekt.se/?artnr=1895032

Men det är ju, som sagt, nog något för en elektriker.

Ett alternativ som du kan utföra själv är att dra lampsladd i en liten list ämnad för just lampsladd. Men då skiter du i uttaget och går in med lampsladden direkt i armaturen och kopplar fast. För att täcka det gamla uttaget så tror jag att det finns något runt plastlock som man kan sätta över, vet dock inte helt säkert om det funkar.
http://www.lampsladdar.se/slimmad-cablefix-sjalvhaftande-kabelkanal/42-0

//Patrik
 
kia2 skrev:
Eller räcker det om jag köper en sån här? Stoppar i den i befintligt uttag och kopplar i den i spottskenan?

[länk]
Om du vill sätta spottskenan direkt över ditt bef. lamputtag så kan du använda dig av den där direkt, ja.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Om du vill sätta spottskenan direkt över ditt bef. lamputtag så kan du använda dig av den där direkt, ja.

//Patrik
Jag vill flytta den några cm. Men det kanske blir fult om man ser lamputtaget?

Om jag istället gör som du föreslår, och sätter ett lock istället för befintligt uttag. Hur skarvar jag sladdarna. Med sockerbit? Och kan sladden gå ut mellan lock och vägg - finns det plats?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.