Hej,

Fått en buske av bekanta men innan jag ger mig på att plantera denna vill jag gärna veta att det inte är någon invasiv variant.

De har den i sin trädgård och styckade av en del och gav bort och där verkar den växa kontrollerat.

Om inte invasiv vad kan jag förvänta mig av den och hur tar man hand om den bäst?

En hand håller ett grönt löv framför en röd vägg utomhus. Ring syns på fingret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand hållandes en pinne med hål, mot en suddig röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävda växtstjälkar och rötter vid kantsten, omgiven av småsten och torkade blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gröna grässtrån framför röd trävägg med synlig dörrhandtag och en del av fundamentet. Kontrasterande färger och strukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand med ring rör vid gräs mot bakgrund av småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det jag mest reagerar mot är att den är planterad alldeles för nära husgrunden. Gräs av denna typ brukar ha elakt rotsystem. Minst 2,5 m från huset är lämplig placering.
 
A
yonna yonna skrev:
Det jag mest reagerar mot är att den är planterad alldeles för nära husgrunden. Gräs av denna typ brukar ha elakt rotsystem. Minst 2,5 m från huset är lämplig placering.
vad pratar du om, den är ju inte planterad?
 
yonna yonna skrev:
Det jag mest reagerar mot är att den är planterad alldeles för nära husgrunden. Gräs av denna typ brukar ha elakt rotsystem. Minst 2,5 m från huset är lämplig placering.
Den kommer förmodligen planteras ca 30-40m från husgrunden så det är lugnt, den ligger bara där och väntar just nu.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som någon form av bergbambu
 
Jag har fem olika bambusorter. Det är svårt att artbedöma om man inte är bambuexpert. Hos mig syntes skillnaden först efter ett antal år då höjd, bredd och växtsätt blev olika.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
T
yonna yonna skrev:
Det jag mest reagerar mot är att den är planterad alldeles för nära husgrunden. Gräs av denna typ brukar ha elakt rotsystem. Minst 2,5 m från huset är lämplig placering.
Spelar ingen roll.
Detta är vanlig bergsbambu där roten växer i omkrets likt ett vanligt miscanthus gräs.
Sorter där rötterna växer aggressivt med utlöpare växer inte i Sverige.
Helt omöjligt att artbestämma så länge du inte vet sluthöjden, det är det man får gå på .
 
T TH885 skrev:
Spelar ingen roll.
Detta är vanlig bergsbambu där roten växer i omkrets likt ett vanligt miscanthus gräs.
Sorter där rötterna växer aggressivt med utlöpare växer inte i Sverige.
Helt omöjligt att artbestämma så länge du inte vet sluthöjden, det är det man får gå på .

Mja vi har ett antal Phyllostachys aureosulcata spectabilis hemma och de skickar iväg utlöpare både en och två meter från sin position. Perfekta att ta skott ifrån då dessa bambus kostar en del i affären.

/S
 
Köpte något bambuliknande på Isgrannatorp för en del år sedan. Fick rådet att ha den i bytta pga spridningsrisk. Så gjorde jag men den rymde upp i torvkuberna där jar dragit upp ett par hundra ligusterplantor.

Dessa klipps hårt - men efter ett par veckor dyker bambuskotten upp och växer så det knakar. Det är stört omöjligt att gräva upp ligusterrötterna pga torven. När ekonomin tillåter ska jag hyra in grävmaskinist och få hela slänten bortfraktad :crysmile::geek:
 
Jag tackar för alla svar, också fått det till nån bergsbambusort.

Den är iaf planterad nu så får vi se vad som sker, var bort och tittade på där den är tagen ifrån och det såg ut som de buskarna höll sig där de skulle utan bekymmer så verkar inte vara av någon invasiv sort.
 
L Leafy skrev:
.....så verkar inte vara av någon invasiv sort.
Nej, är det bergbambu blir det inga problem. Den blir jättefin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.