Nu när vi har kommit en bit på huset börjar jag fundera en del på underhållningssystemet. En viktig del är förstås den TV-apparat man väljer. Vi kommer inte köpa en TV förrän om ett par månader, men jag har börjat titta lite redan.

Jag funderar just nu på någon av dessa två (men ändrar mig gärna):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=124650
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=95096

En LCD och en plasma. LCD:n finns inte i butik ännu, men jag ska ju inte köpa på ett par månader, så...

LCD:n har högre upplösning (1920x1080), vilket kan vara kul, men den har väl samma problem som LCD:er brukar ha, exempelvis i form av dålig svärta.

Plasman har ju å andra sidan plasmans svagheter.

Så, vilken ska man välja? Eller ska man välja någon helt annan? Jag vill ha en högupplöst variant på runt 45-50 tum med mycket bra bild och med bra ingångar.
 
Jag är väl inte rätt man att svara på din fråga, men måste ändå ställa en motfråga:

Hur länge har du tänkt att ha TV:n, det händer ju så oerhört mycket på utvecklingsfronten fortfarande.
Risken blir kanske att du blir besviken (skall jag säga som köpte en 32 tums tjockTV för 13000, 2003...) jag menar det är ju en hel del pengar att lägga ut. Fast å andra sidan hur många dåliga köp har man inte gjort i sina dagar.
Köpte en didgtalkamera för 5000 och använde den i mindre än 1 år (inte många bilder tagna...) innan det var dags för en ny.

Orkar du vänta på SED-TV? Om det nu blir en hit. Kanske blir en mini-disc historia. Fast det är ju som att jämföra äpplen med potatis.

http://www.allamedia.com/artiklar/artikel_645.shtml

Nä, köpt den TV som du tror att du kommer att få mest glädje av, och troligen kommer det inte svida allt för mycket när det är dags att byta. ;)
 
Tack för svaret!

SED orkar jag nog inte vänta på innan jag får en bra TV i huset. De pratar om massproduktion 2008, vilket väl i vanlig ordning innebär 2009 och att priserna är bra 2010. ;)
 
Jag skulle valt LCD. Många dagens LCD har mycket bra bild och svärta. Dessutom klarar den LCD som du valt högsta HD upplösning. Tänker du dig koppla datorn, PS3 eller liknande spelkonsol är LCD att föredra. PS3 klarar exempelvis att visa i maximalt HD upplösning. Tror inte det dröjer så länge till innan du får mycket annat i den upplösningen och då är det inte dumt att ha en teve som klarar det.
 
Personligen så hade jag nog valt LCD-apparaten av dessa två. Framförallt för att den är mycket snyggare, men även för att den verkar bra.
Det är så svårt att säga vilken som är bäst, jag brukar förlita mig på professionella tester som smartson.se etc... Min TV och DVD-spelare har vunnit EISA Award och jag är supernöjd med dessa.
 
Japp, det började luta lite åt LCD redan innan era kommentarer efter att ha läst en del på andra forum.

En PS3 och en HTPC kommer kopplas in ganska omgående.
 
Har du redan en HTPC? Vad ska du ha den till? Har du tänkt att använda den som surfdator så kan du lika gärna surfa med PS3. Den kommer att levereras med webbrowser. Den kommer dessutom efter lanceringen att förse med ett linux os och då har du en dator och spelkonsol i ett.
 
Ksund skrev:
Jag funderar just nu på någon av dessa två (men ändrar mig gärna):

[länk]
och
[länk]
LCD/Plasma måste man kika på, det skiljer så mycket i bildkvalitet. Och be att få se hur dom ser ut med en vanlig TV-signal. Alla ser bra ut i demo-mode eller med ett högupplöst material på dvd men det är ju tv-sändning man tittar på 95% av tiden.
 
Nusse77 skrev:
Min TV och DVD-spelare har vunnit EISA Award och jag är supernöjd med dessa.
Nusse77: Vilken TV samt DVD har du ?
 
TV:n är ungefär 2½ år gammal, kommer inte ihåg vad den heter men det är en 36" Panasonic med bildrör, tung som ett as men väldigt bra.
DVD:n är en Panasonic S97, jag tror att det finns en uppföljare nu som heter S99.
 
Det har babblats om det i en annan tråd men varför ska du ha en så satans stor TV? Är det inte bättre att skaffa en normalstor tv för max 15 lök och sedan köpa en bra projektor? Då kan du ju får en riktigt stor och fin bild när man verkligen vill ha det. Aktuellt och Bollipompa blir ju inte bättre vara för att det är uppblåst till 50 tum.

EDIT: För att inte bara bidra till offtopicprat: I valet mellan dessa två apparater skulle jag välja den som klarar riktigt HD-upplösning direkt och det är LCD-panelen. Bildmässigt tror jag att du (DU!) måste titta på båda apparaterna för att få koll på detta - man tycker så olika om bild och ljudkvalitet.
 
Håller med MathiasS lite. Själv kollar jag lite på denna lösning:

LG's 42PC1R (42 tum plasma) för 13950 :- + projektor InFocus 4805 för 8988:-
+ Motordriven 16:9 duk (Bildyta 194 x 109,1 cm) för 3995:-

skall "bara" få igenom detta i familjerådet :cool:
 
Buuzzz skrev:
Håller med MathiasS lite. Själv kollar jag lite på denna lösning:

LG's 42PC1R (42 tum plasma) för 13950 :- + projektor InFocus 4805 för 8988:-
+ Motordriven 16:9 duk (Bildyta 194 x 109,1 cm) för 3995:-

skall "bara" få igenom detta i familjerådet :cool:
Köp duken först. Den är ju helt oanvändbar utan projjen så då får du köpa den också så att duken "inte bara hänger där". Därefter konstaterar frugan att det är skitjobbigt att kolla på TV på projen så hon kommer kräva att du fixar fram en TV också.....
 
Springer nog ut och köper duken på lunch idag ;-)
Hinner kanske montera upp den innan hon kommer hem.

Tack för dina ovärderliga tips MathiasS [smiley=evil.gif]
 
MathiaS har nog varit gift länge som pratar med sådan ojämförlig vishet...

Eller så är han singel och drömer ...

/Nojan (får antagligen köpa antingen plasma eller projektor, om jag har tur )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.