Har tänkt följande spottar i min hall:
http://www.hidealite.se/svenska/dow...3-1210gu-f-guld-matt-glas-ledbar-20w/12v.html
show_image_in_imgtag.php
Det kommer att bli 8st X 20watt = 160watt
Nu letar jag alltså efter en transformator som passar till dessa, den skall dock få plats i en kopplingsdosa (vill inte att elektrikern använder en vanlig lång som han gömmer någon stans i taket) samt att den skall passa för seriekoppling.
Spottarna jag hittar på lamptillverkarens sida är ju bara max 105watt.
 
Du får nog tänka om!! dostransformatorn brukar ha max 2m ledningslängd totalt..
 
Varför vill du inte pilla upp trafo i hålen för spottarna?
 
Om den pillas upp så kommer man aldrig ihåg vart den finns, om den går sönder så krånglar det alltid att man inte får ut den osv...
 
Jorå man kommer åt, ta till kabel så man kan dra ut trafon om den pajjar. Man pillar bara upp den så den ligger en bit från spotten. Gör en liten ritning och spara där trafo/rna är utmarkerat. d^_^b
 
Du har inte så mycket till val. Finns ingen så kraftig trafo som rymms i en dosa. Speciellt inte för längre ledningslängder än 2m
 
Men det finns ju en rund traf (ex. på elbutik.se) som tillåter lite längre trådar beroende på hur många man har. Har exempelvis för mig att gränsen är 4 meter om man har 2 ledningar från trafon.
 
Då är det väl bara krypa till korset.
Om man skall ha en avlång trafo, vilken skall man ha då?? (finns det skillnader på kvalitet på olika tillverkare, eller är dem typ lika?

160watt i serie skall den klara.
 
Jag antar att du menar att de ligger paralellt? Annars får du problem
 
Varför får man problem om de ligger i serie?
Hallen som jag skall ha dem i är på ca 16kvm vilket gör om de skall ligga parallellt så kommer inte kabellängden räcka. (tror även att det är fast kabel på spottarna som jag valt så det finns väl ingen möjlighet att förlänga.)
 
Men vilka avstånd blir det?

De flesta transformatorer tillåter max 2m ledning från transformatorn till den lampa som ligger längst bort från trafon. Sedan finns det vissa som tillåter lite längre. Och återigen några "special" som tillåter mycket långa ledningar, kostar en del extra.
 
Det kan väl inte bara vara jag som har ett rum som är större än två meter (eller om man lägger den i mitten 4meter)
Vad jag hade tänkt mig (som faktiskt är en parallellkoppling då man tänker efter är att först sätta en trafo som sedan går till spott nummer ett, till spott nummer två osv.
 
Det är mycket riktigt paralellkopplat då.
 
Blir det för långt är det ju bara att sätta en trafo till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.