Hej jag går och funderar om man ska bygga nytt eller inte. Finns ett område utanför staden där jag ska bosätta mig som jag tycker är fint.

Om jag nu skulle bestämma mig för att bygga nytt vilken tomt skulle då ha bäst läge? Tomterna på högersida av vägen består mestadels av skog. Tomterna på vänstersida är gammal åkermark. Vissa av dessa uppfattade jag som relativt blöta när jag var där och kollade i höstas. Det är främst de som ligger närmas vägen.

Men om vi skippar de eventuella kostnaderna för att färdigställa tomten vilken anser ni här är bäst och varför. Jag vill gärna ha så lite insikt från andra grannar som möjligt.

http://www.arboga.se/upload/Illustration med tomtstorlek.pdf

Tack på förhand
/Martin
 
Jag skulle välja tomt 1 i Sörbyholm om det är insynsskydd som är det viktigaste. Och eftersom att det är en av de viktigaste faktorerna även för mig så är det alltid det jag bedömer så oavsett vad du hade skrivit så hade jag valt den.

Tänker mig då ett hus som har baksidan mot väst/sydväst någonting och ordentliga häckar.
 
byggankan skrev:
Jag skulle välja tomt 1 i Sörbyholm
Håller med, stor och utan insyn med lite häckar d^_^b
 
Sörbyholm 4 borde vara bättre ang em/kväll sol annars 1an
 
Jag tycker nog att 1:an är bäst ur kvällssolsynpunkt. Det är den saken utöver insyn som jag själv kollar på :)
 
Själv skulle jag nog titta på vilken tomt som ligger högt, dels för att få bra avrinning och för att få mindre insyn. Räcker t ex med lägre häck för att sikten ska skymmas in mot huset om hela tomten ligger högre.
Sedan är naturligtvis väderstrecken avgörande. Obs, kolla att denna karta verkligen överensstämmer med norr/söder jag har varit med om att karta utan "kompass" varit lite vriden i förhållande till verkligheten.
Nästa punkt är att ligga så långt in i området som möjligt för att slippa passerande bilar.
 
Tack för all input. Min favorit var tidigare Säbyholm 1 men nu får man fundera lite på hur tomt 4 ser ut. Nu är det bara att vänta på att snön ska smälta.

/Martin
 
Göran.W
Fredriksborg 1 hade jag valt iom det bara är 1 granne och insynings skyddat.
Nu är det en sak att titta på en karta och se irl.
Valet hade kanske blivit något annat om man tittat på plats.
 
Mikael_L
Fredriksborg 1 eller sörbyholm 1, pga att dessa har de bästa sollägena i grannefri riktning.
(Jag är mest sugen på väst - nordväst - norr -riktningarna)

Jag skulle sen låta markförhållanden avgöra, där jag själv skulle i första hand premiera avsaknad av sankt och lera, i andra hand att man slipper spränga.
Högt läge jämfört med omgivande mark är också premierande.


rehnski skrev:
Tack för all input. Min favorit var tidigare Säbyholm 1 men nu får man fundera lite på hur tomt 4 ser ut.
Menar du du sörbyholm?
 
Redigerat:
Alla tycks missa att ett motionsspår löper tätt förbi, sydväst om Kv Sörbyholm. Den som köper Sörbyholm 1 eller 4 får räkna med hundar och deras förare som städse närvarande publik.

Trafikbuller från Sätraleden påverkar Kv Fredriksborg
 
Jag menar Sörbyholm.

Kan ett motionsspår uppfattas så störande att man hällre bygger närmare en väg. Låter lite konstigt tycker jag.
 
Trafikljudoch insyn är olika sorters störningar. Alla blir inte irriterade av samma.
 
Ett motionsspår är inte särskilt störande, tvärtom är det bra att kunna gå rakt ut på baksidan. Tycker också att Sörbyholm 1 eller 4 ser bra ut!
Eriksholm 3 är inte helelr otänkbar, även om den är mer inklämd.

Var själv nära att köpa en tomt i liknande läge, men insåg att jag vill ha nära till badstranden om jag ska köpa hus för 4 miljoner.
 
Rör det sig ett elljusspår kanske man bara gläds av att kunna träna "hemma". Däremot är det förstås inte så kul med skogen full av fula gatljus. Ett annat tips är att kolla om horisontlinjen störs av luftledningar eller 3G-master. Det är djupt missklädsamt.
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
Ett annat tips är att kolla om horisontlinjen störs av luftledningar eller 3G-master. Det är djupt missklädsamt.
Inte heller här blir alla "inte irriterade av samma". :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.