Vi har fått ett erbjudande från kommunens tomtkö och funderar nu på vilken av dem vi ska välja.

Kartan bifogad är i nord-sydlig riktning.

Vilken hade ni valt och varför?
 
Jaa du....jag skulle valt tomten "3" på den övre raden OM den varit lika stor som de andra....

Men som det verkar nu så skulle jag välja "5" då den, som jag tycker, ligger rätt vädersträcksmässigt och inte upplevs lika inträngd som de andra tomterna (frånsett då "3" på den övre raden). Den kan kanske vara liite knepig att placera hus/garage på om ni ska ha ett stort 1-plans hus eftersom den är lite konstig i formen.

Men smaken är som baken så du får säkert andra förslag och kommentarer! :)
 
Hemmakatten
Vad säger detaljplanen om husplaceringen? I en del detaljplaner skall alla hus ligga x meter in från gatan, i en del detaljplaner får man lägga huset var man vill så länge man inte bygger på prickad mark. Hur mycket är prickad mark hos er? Vanligt är att man inte får bygga 6 meter närmst gatan och 4,5 meter från grannarnas tomter.
 
Hur ser det ut mellan 3:an och den existerande byggnationen? Det ser ju att vara en "skarv" mellan husen där det kanske ligger en allmänning med lite träd. Det kan ju vara mycket värt att inte ligga tomt-i-tomt överallt.

Man får ju också en helt annan känsla för storleken på tomten om det är en öppen gräns, och inte staket runt om hela tomten...
 
Tack för era responser hittils, det är alltid intressant att höra hur andra resonerar.

@ Hemmakatten - Från det utrag på detaljplanen (som inte har exakta mått eller referenser) så ser det ut som att det är prickat längs utmed gatan ca 4 m.

@ larka742 - Från den övre 3:an så är det en smal allmänning mellan den befintliga tomten som är bebyggd. På den allmänningen finns det några träd och buskar, som gör att man inte har öppen vy.
 
Hemmakatten
Den mesta tiden man är ute vill man vara i solen. Man har uteplatser för morgon, middag och kväll i soligt läge och följdaktligen har man den största gräsmattan på samma sida om huset. Själv skulle jag undvika att ha dessa uteplatser mot vägen. Man brukar aldrig känna sig lika "trygg" och "privat" med bara ett staket eller häck som tillåter alla som går förbi att titta in. Tomt 5 och 8 går därför bort för mig även fast dessa har färre grannar.

Förmodligen skulle jag välja den nedre 3:an, tomten i Fanbäraren. Då placerar man huset nära vägen och har uteplatserna inåt tomten. Längs med tomtgränserna brukar alla plantera träd och större buskar och insynen brukar därför vara mindre.
 
Jag håller med Hemmakatten i den här frågan. Av de tomterna som finns att tillgå är det definitvt den som ser roligast ut, under förutsättning att det ser vettigt ut på tomten också.
 
Ja, vi har resonerat som hemmakatten oxå. Man tillbringar mest tid i solen och på "baksidan" och det blir inte riktigt rätt med söderläget då på tomterna 5, 6 och 8. På dessa tomter kommer man vilja tillbringa mest tid ut mot vägen om man vill åt solen. Av den anledningen är 3:an i Fanbäraren favorit, men frågan är om tomt 6 eller 8 kommer på andra plats.

8:an bra för att stor hörntomt och man vet vad som är byggt framför och dessa skymmer inte sikten, men samtidigt så hamnar man mitt i en korsning, med kanske ljus in i vardagsrummet från bilarna, men som det är nu, blir det nog inte speciellt trafikerat, men det kan ju komma att ändras.

6:an är oxå en fin tomt, men rädd att den blir lite mörk då det är buskage och träd på andra sidan vägen. På sommaren är det nog ok, men när solen är lägre. Sedan det här med insynen då.
 
Hade kanske tagit 8:an placerat hus/garage så de täckte vägen. Sen om det är praktiskt genomförbart vet jag inte.

Men man hade, om man lyckats, haft en fin innergård. Soläge visst kanske sämre för kvällssol.. men lite sjysst planering kan lösa det.

Hur är det annars med planeringen, är allt med plana ytor?
 
larka742 - Ja, det är plana ytor. Ängsmark, kanske man skulle kunna kalla det, inga träd eller ngt. Sedan får man bygga ganska fritt, 2-plan är inga problem.
 
Nu väntar vi bara på besked om vilken!
 
Helt klart nedre 3an pga av solläge på bakgård + att man ska akta sig för "allmäningar och sörlänningar" samt hörntomter.

Sovrum mot gata, så kan man ha uppsikt och lyssna efter tjuvar.

/en som var på pundarjakt i förrgår natt beväpnad med 1,5 m dammsugarrör.
 
Hade också gått på 3 Fanbäraren pga tomtstorlek, möjlighet att "gömma" sig bakom huset i sol och för att man har färdig tomtindelning runt sig (inga ev. nya "inkräktare" på väg) och man har ingen korsning precis vid tomten men ändå nära ut ur området.

Tänkte på en rätt basic grej om 6:an...om det är lövträd mittemot så släpper de ju bladen på vintern...Men det var kanske gran eller annat mög:)

8:an är ju annars hyfsat OK om man kan bygga för med just hus och garage som nämndes tidigare. Men drygt om området utvidgas och det blir "huvudväg"...

Skoj att se vad det blev!
 
Det blev vårt tredjehandsval, tomt nr 6. Så nu jobbar vi för fullt på att hitta lämplig hustillverkare! Tack för era synpunkter!
 
Hemmakatten
Grattis!
Jag skulle försöka lägga huset åt nordöst, dvs långt in på tomten. Jag skulle dessutom på ett mycket tidigt staium (dvs. nu, ta kontakt med trädgårdsarkitekt för att få hjälp med uteplatser i sol (morgon, middag, kväll), gångstråk och utelek). Det bästa vore om trädgårdsarkitekten kunde samarbeta med husföretaget för att få bästa möjliga resultat. En hög häck mot gatan och eventuellt plank/avskiljare/pergola mot grannar och inne på tomten.

Det kommer säkert att bli jättebra!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.