Jag har en varmvattenberedare från Nibe, 265l, från 2015.

Har planer på att gå över till timpris och vill då sätta en timer någonstans vid kopplingsdosan (se bild) och ställa in så att varmvattenberedaren endast är igång kl. 23-05 el likn.

Har läst om legionella men verkar inte vara ett problem om man värmer till 70 grader varje natt.

Har någon möjlighet att länka till en produkt som skulle passa för detta?

Planerar förstås att ta hjälp av elektriker för installation men vill gärna veta vilken timer man kan köpa för ett sådant ändamål.

Tack på förhand!

• Inställning av vattenanslutning och rör under diskbänk, inklusive avstängningsventiler och flexibla slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min plan är att låta en elektriker sätta en ny kapsling i anslutning till min elcentral med en växlingsomkopplare (för manuell bypass), shelly 3em (energimätning och styrning) och en trefas kontaktor som shelly kan använda för att strypa VVB när jag inte vill att den ska köra. Har en gammal NIBE compact som drar på 2 faser.

Såg en kille på Tibberforumet på facebook som gjort motsvarande lösning som han byggt in i en låda och satt på väggen i anslutning till VVB och som då ersätter den kopplingsdosa du har i dagsläget.

• Gilla
JK61341
  • Laddar…
...precis, jag ställde min BVP på schema förra vintern. Om man följt rörligt elpris så ser man att det inte alls är nåt exakt mönster längre, man måste kunna justera det dag för dag, det orkar man inte med en timer men om man kan få en styrning på timpris går det. Jag är inte där själv, men det verkar inte omöjligt att ta rygg på nån som redan satt upp en sådan funktion i tex Home Assistant. Dvs du ska välja nåt som kan styras av en hemuatomation. Jag har nu skaffat en shelly för att bygga nåt själv, utan att veta verkar det när man läser vara den enklaste och billigaste vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.