Vi vill bygga en friggebod för att ha som gästhus vid sidan av vårt fritidshus. Vårt fritidshus är rött med vita knutar och kommer från Värsåsvillan
(http://www.varsasvillan.se/pdf/fritidshus_roslagen69.pdf)
Vi vill ha plats för sängar (möjligtvis våningssäng med nederdel på 120 bred, överdel 80 bred och utdragbar madrass som finns under 120 sängen nederst.)
Gärna någon typ av förvaring och kanske liten kokplatta och vask. Vi vill även få in badrum som har toalett, vask och dusch.
Någon som har bra förslag på både tillverkare (vi köper helst färdigt som levereras till oss) samt smart planlösning?
Det är bäst om huset är rektangulärt och har fönster på kortsidan med ingång på långsidan eftersom vår tomt skulle funka bäst då.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp vi kan få.

Mvh/
Pet
 
Det finns väl en del folk här som köpt "färdigt". Sök bland trådarna.

Men jag tror att dom mest flitiga på forumet förespråkar att bygga "lösvirke". :)
 
tja, forumet hetter ju trots allt byggahus och inte köpahus :)

Lite frågor då för att få igång det hela
Ungefär hur stort har ni tänkt er och hur många sovplatser vill ni ha?
Har ni funderat på dusch/toalett i denna byggnad?
 
Hej!
Vi är helt öppna för att bygga själva också. det som är bäst, enklast och billigast.
Vi har tänkt oss plats för en familj med 2 vuxna och 2 barn så gärna 2 ordentliga sovplatser och 2 som kan vara lite mindre (tex 80 x 200 över-brits i våningssäng)
(möjligtvis våningssäng med nederdel på 120 bred, överdel 80 bred och utdragbar madrass som finns under 120 sängen nederst.)
Gärna någon typ av förvaring och kanske liten kokplatta och vask. Vi vill även få in badrum som har toalett, vask och dusch.

Förslag på lösning? Ritning? Bra hantverkare i Nyköpingstrakten som kan hjälpa oss att rita/bygga boden.
den ska vara vinterbonad.

Tusen tack för all hjälp/
Petra
 
Är den tänkt som besöksbostad under någon/några dagar i taget eller ska den vara permanent bebodd?

En snabb tanke på en gäststugevariant.

sovrum i ena ändan. troligen 2 80 cm våningssängar för att få plats.
I mitten en liten hall med badrumet mittemot ingångsdörren.
i andra ändan klämmer man in ett litet kök. Matlagning längs en vägg och en väggfast bänk att äta på på andra sidan
 
Vi har köpt från Trähuse, hemsida http://www.trastugor.com/. Vi håller på och bygger just nu. Bygget kan följas på vår blogg (se nedan). Man kan själv utforma planlösningar när man beställer. Vi har köpt Saga, för att få pulpettak men de har mest sadeltak,
 
Tanken är att våra gäster ska kunna bo där en natt eller max några veckor i taget. Men de kommer äta med oss och vara mest i vårt hus. Så sova, göra kanske frukost ibland, kaffe och duscha och gå på toaletten.
 
Jag har klurat lite.

vad skulle du säga om två uppvikbara överbritsar.
En bädsoffa under på ena sidan och en utdragbar säng därifrån.
Min tanke med detta är att man dagtid kan stoppa undan en säng och på så sätt få en soffa och ev en platttv.
Resten av ursprungslösningen tror jag på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.