Jag ska nu inverstera i en tigersåg och väljer mellan dessa 3:

Bocsh blå GSA 900E 2000:- på K- Rauta
Makita JR3050T 1800:- på Bauhaus
Dewalt DW304PK 1500:- på K- Rauta

Närmast planerad använingsområde är:
Riva ett par väggar.
Såga ner 2st oljetankar till skrot.

Några erfarenheter av dessa sågar?
 
Eftersom du nämner ordet "investera", gissar jag att du tänkte ha sågen ett tag. Se i så fall till att du skaffar en modell med pendling, även om du inte skall använda pendling när du kapar ned oljetanken. Jag har gode erfarenheter av en Flex såg, vilken är samma maskin som Metabos modell ???1200, som finns på Bauhaus för ca 3500. Makita 3070 har fått bra kritik på http://www.toolsofthetrade.org

Här är en direktläntk till testet. Notera att testet har tre sidor.
http://www.toolsofthetrade.net/industry-news.asp?sectionID=1492&articleID=501469
 
Milwaukee är populära när det gäller tigrar, vi har själva två stycken som vi misshandlat illa under lång tid men de bara går och går. Många VVS:are har också sådana har jag sett, och det har varit några tidigare trådar i ämnet där Milwaukee var omtyckta om jag inte missminner mig..

Dock dyrare än de på din lista..

Och förresten - vad du än väljer, se till att skaffa riktigt bra blad. Dåliga blad gör nämligen vilken såg du än väljer kass...
 
Styx skrev:
Milwaukee är populära när det gäller tigrar, vi har själva två stycken som vi misshandlat illa under lång tid men de bara går och går. Många VVS:are har också sådana har jag sett, och det har varit några tidigare trådar i ämnet där Milwaukee var omtyckta om jag inte missminner mig..

Dock dyrare än de på din lista..

Och förresten - vad du än väljer, se till att skaffa riktigt bra blad. Dåliga blad gör nämligen vilken såg du än väljer kass...

Har en bilskrot som testat lite olika sågar och det är endast Milwaukee som är aktuellt för dom nu...
Bättre sågar finns inte!

Sen är det kanske överkurs men då är det som "Styx" skriver - köp i alla fall bra blad!
 
Milwaukee eller Makita´s JR3070. Som sagt bra blad och ska du köra oljetank; inte för långa blad!
 
Köpte Bosch GSA900 i våras trots att min favorit var Milwakee SSH 800 XQ. Detta pga att jag behövde fler maskiner samtidigt. Boschen är OK men jag saknar både pendlingen och den ställbara foten för att förlänga livslängden på bladen vid metallsågning. Så jag skulle rekomendera SSH 800 XQ från Milwaukee fortfarande som har allt man kan önska (ca 3200 på verktygsboden)
 
Jag köpte en Milwaukee ssh 800. Jag fick även med 5 stycken metallblad Miwaukee. Utrustad med detta gav jag mig på oljetanken, det tar ju 10 minuter per centimeter eller så.
Jag provade lite med vinkelslipen, betydligt snabbare. Så det får nog bli vinkelslipen i fortsättningen.
 
Hmm.
Då är det nog bäst att tanken är helt tom samt står utomhus med tanke på att det gnistrar en del med slipen..
Du har väl "heta arbeten"-cert ;)
 
Kave skrev:
Jag köpte en Milwaukee ssh 800. Jag fick även med 5 stycken metallblad Miwaukee. Utrustad med detta gav jag mig på oljetanken, det tar ju 10 minuter per centimeter eller så.
Jag provade lite med vinkelslipen, betydligt snabbare. Så det får nog bli vinkelslipen i fortsättningen.
VA???
Är en tigersåg så långsam i grövre plåt eller är det bara dåliga blad? :confused:

Jag vet att en del använder nibbler för de stora ytorna i tankdemontering.
 
Måste vara dåliga blad. när jag och svågern sågade ner hans olje tank hade jag min budget gilroy såg med lennox sågblad, det gick... ja inte som genom smör i solsken men betydligt fortare än 10min/cm
 
HILTI äger... =) dock mkt dyrt....
Tiger funkar bra till oljetankar... använd rätt blad bara...
 
Håller med Hasse om att Makita JR3050T är en riktigt bra maskin. Jag har en själv och än så länge har den inte gått bet, och den är även riktigt skön att jobba med. Har dock inte gett mig på den gamla oljetanken än, men det kommer... kan inte se varför den inte skulle klara det med rätt blad.

Av en händelse såg jag att Swedol har 3050 på kampanj nu för 999:- + moms, dvs 1249:- inkl moms. Bara ett litet tips...

Avvibrering i all ära, men jag har i varje fall inte upplevt att 3050:an vibrerar speciellt mycket (till skillnad från polarns superduper-nånting). Jag hade i varje fall inte hostat upp ca 2000 riksdaler extra för en 3070 enbart för avvibreringen.
 
Jag har en Makita JR3050T, och jag är väldigt nöjd med den. Fick den i bröllopspresent (!). Skulle jag ha köpt en själv så hade jag köpt samma.
 
Ska det vara tigersåg ska det vara en Milwaukee...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.