Jag har vid flera tillfällen under mitt garagebygge önskat att jag hade en tigersåg. Nu har jag två sågningar som jag har skjutit på för jag vet inte hur jag ska lösa dem utan tigersåg.

1. Håltagning högst upp i inklädd gavelspets för inföstning av vinsch i nockplankan. (trångt i vinkeln + risk för spiksågning)

2. Rensågning av takfotsinklädnad. Väntade för länge med denna rensågning och har nu både foderbrädor och vindskivor som sitter ivägen för alla andra verktyg jag kan tänka mig.

Nästa projekt blir vedbastu utomhus, vedskjul, etc. Tigersåg känns rätt vid rivning. Men tycker ni att den även är användbar vid byggen? Känns lite som en räddare i nöden när man har slarvat, ungefär som elhyveln.

Har börjar småkika lite på en tiger, men är inte beredd att lägga 4tkr för t.ex en Miluakee med tanke på den lilla användningen som jag ser just nu.

Kan man få nå't vettigt för 1500 spänn?
Är alla tigersågar stora och klumpiga?
Ni som tigersågar. Vad använder ni den till?

Tack på förhand!
/Micke
 
Vettigt tja... Makita JR3050T för 1749:- (ink. moms) Kampanj hos Makita ÅF. Ny serie... Det står begränsat antal så det kanske gäller att tjacka. Dom brukar normalt ligga kring 3.5-4tkr.

Köpte en själv... bra drag och stadig. Inget precisionsinstrument direkt men tillräckligt bra för att ibland kunna ersätta fogsvansen.

Bra snabbfäste och variabel hastighet. Helt ok.

Vad jag sett själv är att alla (de flesta) tigersågar lika i grundkonstruktionen så har du känt på en så har du känt på alla. Det finns sågar med antivibration men då kostar det genast så då skall man nog riva kåkar till vardags.

// Edit
Jo, den är på 1000W...
 
Jag brukar personligen ha den inställning att man får vad man betalar för. Det verkar dock inte alltid stämma ;) Köpte nämligen just en tigersåg på ÖB av alla ställen för ~400:-, den kunde ju vara bra att ha...

Detta var alltså långt innan husbygget projekterades. Det går ju sedan inte att köpa nytt när man har en maskin liggande och det har inte behövts heller. Vilken liten rackare att vara stabil/pålitlig :D jag har haft den nu i 2 år och den har fått slita tuuungt, den har t.o.m. varit på utlåning till kompisars husbyggen och kommit tillbaka stärkt av uppdraget - makalöst!

Kan tillägga att bara bladen jag har/förbrukat har kostat mångdubbelt mer än sågen 8)
 
Gjorde ett litet testinköp: Biltemas Tigersåg... Har ju en Makita redan men jag vill kolla vad man får för 398:-

Första intryck
* Liten svart låda i tunn plast, rätt klen, man klämmer sönder den med handen... om man tar i lite. Makitas låda kan man använda som vapen ;D
* Då lådan är liten finns knappt plats för annat änsmå blad. Bara att glömma de trevliga förpackningarna från DeWalt. Passar klockrent i Makitas låda i avsedda fack
* Två blad följer med, ser ok ut
* Kort kabel ~1.5m i plastaktigt material. Lär inte vara flexibel vid temp lägre än +10. Makita har 4m gummikabel
* Vikten är ok
* Lite svårt att köra enhandssågning då handtaget är något tunt. Makitas med gummibeläggning och rätt kraftigt
* Brytaren är av-på typen. Makitas är steglös
* Hastighet justeras med separat vred, går inte från 0 - 2400 utan från kanske 100-200 och uppåt. Makita går från 0 till 2800
* Den gnäller och skriker :surprised:, hörselskydd är ett måste. Makitan låter trevligt (kan en maskin göra det 8) ) kan köras utan skydd även om det känns bättre med.
* Den vibrerar rätt mycket jämfört med Makitan
* Skyddet runt växellådan är av plast. Makitas är av gummi. Gummi håller och skyddar bättre.
* Anslag och bladfäste lossas och justeras med verktyg. Makitan har snabbfäste för bladet samt låsknapp för anslaget.
*Anslaget stämmer inte med manualen men det är ok
* Extra kol följer med: tveksamt, håller inte de som sitter eller kan man inte få tag på reservdelar. Tror på båda med tanke på hur maskinen låter och gnistrar.
* Manualen indikerar att man måste hålla kolen rena samt se till att de löper fritt i sina spår. Makitan säger inget om det, jag antar att det är underhållsfritt tills kolen måste bytas.

Att använda då... Tja det blir nästa test fast jag litar inte riktigt på att Biltemas håller. Det finns inget som säger hur kraftigt material den klarar
 
Snacka om utförligt svar. Tack för det!

Jag tror att det får bli en Makita om jag kan få tag på en till det där kampanpriset du skrev om.

/Micke
 
Har nämnda Makita JR3050T pendelfunktion? Måste/bör man ha det eller klarar man sig utan?

Har letat återförsäljare i Stockholmsområdet men det gick inget vidare.... Någon som vet var man kan få tag på en?

/Martin
 
Grönmarks inne i stan efter Hudiksvallsgatan
Fredells
Bygghuset i Albano
Bygma Byggmaterial Danderyd (där köpte jag min)

bara för att nämna några

Nae, pendelfunktion har den inte. Det blir ju mera drag då. Fast den har en vinkling på bladet så det blir lite pendel över det iallafall; bladet strävar neråt vid bladretur, dvs sågtaget..

Om man klarar sig utan vet jag inte men den känns redan nu rätt rivig med grovt blad.
 
Nu har jag beställt Makitan. Tack för tipset!
(Fick den för 1625)

Edit: När kampanjen är slut kommer den visst kosta ca 2400kr
 
Har också en Makita JR3050T, är mycket nöjd med den.
 
Är fortfarande mycket nöjd med 3050T'n...

Jag nämnde tidigare att jag skaffade en Biltema såg för att testa! Den har väääldigt dåligt bottenvrid (reglering modell lampdimmer är tydligen vanligt i billiga maskiner fast då tappar man allt vridmoment). Man måste gasa rätt ordentligt för att den skall såga i en torr aspstam på 7-8cm med medföljande rätt fintandiga träblad och då blir den rent farlig eftersom den hoppar till ordentligt och låter som en skadeskjuten 'någonting'. Ni kommer kanske ihåg att Biltemas har gasen som separat ratt. Då man trycker på start så rycker den otroligt ibland samt att den varvar mer och mer ju längre man håller brytaren intryckt, inte som en softstart utan snarare som att det är något i elektroniken som laddas upp eller ur eller så är det motorn som varvar mer och mer då den får upp tempen :p Jag är *inte* imponerad.

Lådan som sågen ligger i är precis så att den passar 'utan' blad, dvs man måste varje gång man stoppar undan den ta loss bladet som kräver en insexnyckel. Nyckeln är pytteliten och lär tappas snabbt då det inte finns någonstans i lådan eller på maskinen att förvara den på ett säkert sätt. Makitan går ner i sin låda med ett 20cm blad isatt utan problem. Maskiner som tigersågar är ju normalt grovarbetare men man vill gärna förvara den i lådan iallafall och då är det bra om man kan låta bladet sitta kvar.
 
När vi ändå är inne på "billighets" tigersågar (Biltema, ÖB, Maki..  ;) )

Innan jag investerade i min DW309 så fick min Ferax tigersåg slita som ett djur.
Tänkte nu jämföra de båda lite.. ( DW309 VS FTS-600 )

Feraxen har snabbfäste för bladet som är mycket smidigare än t.ex Dewaltens, bara vrid det runda fästet ett kvarts varv och stoppa in bladet. Låsning av avtryckarknappen saknas helt på dewalten, feraxen stoltserar med en sådan.
En annan sak som jag HATAR med dewalten är den slappa och för korta foten som man har mot arbetsstycket, det ska ju va lite motstånd i den.. men inte da.  >:(
"Lågbudgetsågen" Ferax däremot har en lagom lång och styv(men ändå lättjusterad) fot. Har inte "tokpressat" Feraxen men nyligen gjorde jag det dewalten under en längre sågning.. och den blev rejält varm!
Var nästan så jag brände handen genom gummihöljet  ;)

Båda har softgrip, men dewaltens är skönare att hålla i p.g.a mjukare gummi.
Även sladden på dewalt är av mjukare gummi, feraxen har en kortare och plastigare.

Det jag kan säga i övrigt till dewaltens fördel är att den är mer välbalanserad och tystare än Ferax, desutom är den ju starkare. FTS-600=600W, DW309=1025W. Tycker dock inte Feraxen känns klen, och dewalten känns inte överdrivet stark.
FTS-600 väger 2.8kg, DW309 väger 4kg.

Tror jag gav 499kr för den och den är verkligen prisvärd.. till skillnad från dewalten som ligger runt 3000kr i nypris  ;)

Jag kanske inte skulle såga ner en oljetank med Ferax  ;) men till de flesta andra jobb duger den gott till. Ferax är smidig och har många användningområden till ett mycket förnuftigt pris. Med DW309 känns det som om man får betala alldeles för mycket enbart för DeWalt klistermärket som sitter på sågen, men man kan ju i.a.f använda den som handvärmare en kall vinterdag ;)

Om jag inte hade någon tigersåg idag så skulle valet falla någon av makitas nya tigersågar.
 
... sågade precis ner min oljetank med en 400 kronors tigersåg från OBS. Många blad gick det, men sågen höll.
 
Sågade ner min oljetank oxå, började med en 300 kronors från Jula, men den brann upp eller nåt efter ca 1 /3 dels grovstyckning , lät som fan men bladet rörde sig inte, innan det hade det gått åt några blad.

köpte sedan en DeWalt med DeWalt blad använde väl 2-3 blad till resten (inklusive att kapa ner eländet i bitar som kunde hanteras av mig. )
sedan dess har den använts till både det ena och det andra.

Efter det inköpet har jag listat ut att den ultimata tigersågen tillverkas av milwaukee men det var ju så dags då. (ni som inte har köpt kan ju kolla in milwaukee)

festool har sin sänksåg (och lite annat ;-) )
milwaukee har tigersågen
osv...
 
Jag kan i sammanhanget rekommendera (för rivning och håltagning) DeWalt's blad 'Demolition' lite kraftigare och väldigt hållbara, sågar i princip allt. ;)
 
Kul blad, det måste jag skaffa. Bara namnet på bladet lockar ju till köp :)

Jag kan meddela att jag är supernöjd med Makitan. Hur klarade jag mig utan tiger tidigare??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.