Hej!

Någon som kan identifiera denna ventil? Vilken termostat passar till ventilen?

Jag har sökt på internet utan att lyckas identifiera vilken ventil det är och därmed lyckas jag inte heller hitta en termostat som passar till ventilen. Det verkar inte vara någon av dom mer lända märkena Danfoss/MMA.

Om jag inte lyckas hitta en termostat som passar till ventilen måsta jag nog byta den gamla ventilen till en ny, vilket känns väldigt onödigt.

Tack för hjälpen!
 
  • En hand mäter dimensionen på en oidentifierad, monterad värmeventil med en linjal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en okänd radiatorventil i behov av matchande termostat, installeras på ett värmerör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten och målad ventil på ett värmesystem, behov av kompatibel termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en okänd radiatorventil i behov av en passande termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du identifiera gängan som termostaten ska sitta på? T.ex. M20 × 1. Då skulle det gå lättare att söka efter trolig termostat eller utbytesinsats. Du behöver ett bra skjutmått och en gängmall. Finns t.ex. på Biltema eller liknande ställen.
 
J Josth skrev:
Kan du identifiera gängan som termostaten ska sitta på? T.ex. M20 × 1. Då skulle det gå lättare att söka efter trolig termostat eller utbytesinsats. Du behöver ett bra skjutmått och en gängmall. Finns t.ex. på Biltema eller liknande ställen.
Det är ingen gänga utan mer ett valsat spår, se bild1. Diameter verkar vara 22 mm, se bild2.
Närbild på en metallisk mekanisk komponent med ett valsat spår istället för gänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av en mekanisk dels diameter med skjutmått mot en vägg, visar cirka 22 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, på de bilderna ser man bättre! Har aldrig sett något sådant termostatfäste med bara ett falsat spår tyvärr.

Edit: Ser att tyska Vaillant har kört med just sådant spårfäste men deras diameter är 32 mm....
 
Redigerat:
Ser ut som en Danfoss RA
Guide för ersättning av äldre Danfoss-radiatortermostater med bilder på olika modeller och deras adapters.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Builder1972
  • Laddar…
Danfoss RA ventil ser annorlunda ut. Även om man jobbar mycket hårt med en metallfil ser det svårt ut att kunna klämma på en RA-termostat.
 
  • Gilla
Builder1972
  • Laddar…
Jag tror inte att det är en ventil från något av de kända märkena som tex Danfoss eller MMA. Verkar som att byta både ventil och termostat är enda lösningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.