Hej alla,
Håller på och och fixar med taket på en sommarstuga från ca 1967. Takpannorna ser lite knepiga ut, ser ut som betong, är ganska tunna (kanske har blivit) "sandig grov yta". Vi har haft huset i över 30år men inte bytt en enda. Vi trodde att vi hade i reserv men dessa visade sig vara helt olika.
Dom är totalt 380mm långa o. 270mm breda, väldigt mycket mindre än dagens pannor, väger ca 2.7 kg.
Jag bifogar några bilder så kanske det ringer någon klocka..
m.v.h
LG
Närbild på gamla sandiga och grova betongtakpannor med lite mossa på ett hustak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal betongtakpanna med sandig yta, fotograferad ovanifrån på trägolv med grus och gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal takpanna med sandig yta och slitage, hållen över gräs med någons skor synliga i nedre bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av sandig yta på en gammal betongtakpanna med rostigt fäste, som illustrerar beskrivningen från en sommarstuga från 1967.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla på lokala forum på webben, t.ex facebook. Förr fanns det många tegelbruk (även om detta kanske är nån typ av betongpannor) och man köpte oftare lokalt. Om detta fortfarande var fallet på 60-talet låter jag vara osagt, men har du riktig tur kan det finnas nån i närheten som har likadana pannor.
 
Är 1 generationens betongpanna även kallad knäckebrödspanna.
Finns inte så många såna här tak kvar och läkt, papp är säkert slut.
totalt tak byte är att rekommendera.
 
Hej
Tack för era svar, ja det blir förmodligen ett totalt byte. Spånten är röten i ena nedre hörnet på taket, man ser hur fint himlen syns igenom!
Jag tänkte göra detta själv, frågan är om vi skall satsa på pannor eller annat, plåt shingel etc.
Vi får se, har beställt en ställning till att börja med..
Mvh
LG
 
Rickard.
Jag blev rättvist rättad i en annan tråd där en kunnig person beskrev varför det KAN vara problematisk att byta till ett tyngre takmaterial. Frågan är hur mycket tyngre det skulle vara, en ny panna väger ungefär 4kg styck eller 35kg-40kg/m2 (skiljer såklart mycket mellan olika modeller.) En annan sak som många glömmer att tänka på är hur snön på taket beter sig men i övrigt handlar det mest om smak och hur mycket tid/pengar du vill lägga. Betongpannor är billigt i inköp men kostar i tid när det ska läggas jämfört med plåt.

Frågar du mig så skulle jag nog fundera på pannplåt, det passar ganska bra på många hus där plåt annars kanske inte är helt naturligt och du slipper läkt och det går fort att skruva ut om det inte lutar för mycket. Kräver dock att råsponten är bra och hyfsat rakt vilket man inte alltid kan anta under pannor för annars måste man ändå rikta eller spika läkt.
 
Hej,

Befintliga pannor väger 2,7kg/st, blir över 3 tons last, man vill inte gärna öka den kan jag säga.
Spånten är inte bra, på vissa ställen ser man mörka fläckar underifrån, inte så det är direkt ruttet men känns fuktigt.
Fråga: Tar pappens klister på fuktig spånt eller måste den torkas först, om man byter papp?
Är lite sugen på plåt-pannor faktiskt, kan man gå på dom? eller är dom tunna som "bilplåt"

mvh
LG
 
Hej!

vi har liknande plattor på vårt tak, de har legat sedan huset byggdes 1990. Vi har också lite reservpannor liggandes i förrådet och de ser precis som dina annorlunda ut.

jag mätte tjockleken på våra reservpannor och jämförde med tjockleken på de som ligger på taket. I princip samma, kanske 1-2 mm tunnare på taket. Så det verkar alltså som att det på våra pannor är ytskiktet och den översta mm på pannan som vittrat.

Dina pannor ser lite tunnare ut? Hur mycket tunnare är de du har på taket jämfört med dina reservpannor?

Håller på att fundera på om vi snart måste byta tak (är ju 30 år gammalt nu) eller om vi ska satsa på rengöring och målning av pannorna, därav intressant med jämförelse av tjocklek :)
 
  • Två takpannor på stenläggning bredvid anteckningsblock och penna, den övre med tydligare profil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på åldrade takpannor med synlig slitage och mossa på ett hustak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla takpannor på ett hustak med synligt slitage och tegelröd färg, möjligt tecken på vittring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på äldre takpannor med tecken på vittring och tjockleksskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håkan Nilsson2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.