Hej!

Med nya DCL lamputtag, hur djupa takdosor borde man använda? Om man t.ex. har enkelgips, men det finns gott om plats att sätta (och höja upp med en kortling och pallbitar) en djupare dosa, vilken dosa skulle ni välja?
 
Vanlig takdosa går bra, djupet är lika på dom, Oavsett för enkel eller dubbelgips, men är bäst med en för dubbelgips, rören sitter då i botten och det är lättare att få tamparna i botten. Med enkelgips så får man bygga lite i taket så den kommer upp lite.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Dcl uttag behöver djupare takdosor än de gamla uttagen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
L
Om du i framtiden vill stoppa i t ex en Plejdpuck och DCL i takdosan så får det inte plats i en vanlig takdosa. Då måste du ha extra djupa takdosor.
 
En vanlig takdosa duger, om den inte är extra låg förstås. Ev. dimmerpuckar hör inte hemma i takdosor enligt mig, de ska ligga bakom brytarna så man hittar dem lätt. (Egen åsikt.)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för hjälpen! Jag tänkte inte på det innan, men nu när du sa att dimmerpuckar hör inte hemma i takdosor, håller jag med att det är bättre att ha dem bakom strömbrytarna och då behövs ju inte lika mycket plats i takdosor.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
K kalev skrev:
Tack så mycket för hjälpen! Jag tänkte inte på det innan, men nu när du sa att dimmerpuckar hör inte hemma i takdosor, håller jag med att det är bättre att ha dem bakom strömbrytarna och då behövs ju inte lika mycket plats i takdosor.
Det är ingen regel egentligen, bara sunt förnuft om du frågar mig. 😉
Sen går det ju inte alltid, speciellt vid renoveringar. Dock ser jag alltid till att lägga puckar bakom strömbrytare vid nyinstallation.
 
  • Gilla
kalev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.