Har just drabbats av ett irriterade hw fel som lurade mig att installera om hela PCn. En #¤%/(-switch som funkar med vissa datorer men inte med min stationära (som funkat bakom denna switch i ett halvår nu).

Det slumpade sig också så att detta fel inträffade precis efter en omstart av maskinen där några nya uppdateringar till W10 installerades och felmeddelande och symptom stämde bra med ett fel som inte har någon enkel lösning ännu.

...men frågan är nu, vilken gigabitswitch är det som gäller? Fortfarande Netgear GS108 eller möjligen GS308? Eller finns det något annat jag bör överväga?

Behöver inte poe eller några andra finesser på denna.
 
Hur många portar behöver du?
Jag satt själv och kikade på bl a en Zyxel GS-105B v2 idag. Den har 5 portar.
 
8 portar ska jag ha. Det får bli en blå GS108. Netgears blåa har alltid funkat bra och är i det närmaste odödliga. Är lite halvsugen på en managerad switch men det är inte värt extra pengen.
 
Köp den nya som är gråblå tror jag, den har 2 portar som är prioriterade bra om man behöver.
 
Jag kör hp1810 överallt sjukt nöjd!
 
Det blev två gs108 från dustin. Bestämde mig för att inte chansa här. Blåa netgear har alltid funkat och kommer alltid funka.

Har goda erfarenheter av både Dlink och Tplink, men nu är den döende switchen en Dlink så nu kör vi på säkra kort...
 
MathiasS skrev:
Har goda erfarenheter av både Dlink och Tplink, men nu är den döende switchen en Dlink så nu kör vi på säkra kort...
Dina goda erfarenheter av D-Link är slut nu? :|
 
peternicklas
MathiasS skrev:
Det blev två gs108 från dustin. Bestämde mig för att inte chansa här. Blåa netgear har alltid funkat och kommer alltid funka.

Har goda erfarenheter av både Dlink och Tplink, men nu är den döende switchen en Dlink så nu kör vi på säkra kort...
Bra val. Har själv både GS105 och GS 108 från Netgear.
 
b_hasse skrev:
Dina goda erfarenheter av D-Link är slut nu? :|
Denna lömska switch har gjort att de onda erfarenheterna väger tyngre än de goda, så nu är det slut med dlink.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
Det blev två gs108 från dustin. Bestämde mig för att inte chansa här. Blåa netgear har alltid funkat och kommer alltid funka.

Har goda erfarenheter av både Dlink och Tplink, men nu är den döende switchen en Dlink så nu kör vi på säkra kort...
TPlink TL SG108 (unmanaged) eller TL-SG108E (managed) hade väl varit ett bättre val. :p

Själv köpte jag en TL SG105 häromdagen, sitter nöjd. :)


Men du blir helt nöjd med netgears blå låda också.


... blå skåpet ...osv ... :cool:
 
sg108 och gs108 är ju ungefär exakt likadana så eftersom netgearen var billigare så var det ett enkelt val.
 
Ett bra val! Sitter själv med två gs108, en av dom är den nyaste. Dom sviker en aldrig ;)
 
MathiasS skrev:
sg108 och gs108 är ju ungefär exakt likadana så eftersom netgearen var billigare så var det ett enkelt val.
Inget fel på Netgear, men TP-Link är normalt billigare. Dustin Home har en kampanj nu där de säljer GS108 för 249:- Webbhallen hade nyligen en kampanj där de sålde TL-SG108 för 199:-

Det är ingen tvekan om att TP-Link har "plankat" designen från Netgear. Det är trevligt med metallchassi. HP1810-8 har också metallchassi, den är managerbar, har bl.a VLAN, men den är dubbelt så hög som GS108 och TL-SG108. Den har en intressant finess som inte de andra har. Den kan drivas med PoE på port 1, så den är lämplig om man vill ha en switch där det är besvärligt att få fram matningsspänning.
 
Japp, har goda erfarenheter av tplink, men när gs108 kostsr 250spänn är det ett enkelt val. Detta är switchar längst ut i nätet så jag behöver inga finesser alls.

Matning via poe är snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.