Martin_B
Lagom är bäst heter det, men hur ligger det till när det kommer till bostadsytorna?

Är ni inriktade på ett ungefärligt antal kvadratmeter, dvs. en "lagom" stor villa, när ni letar hus eller skall det vara så stort som möjligt om plånboken tillåter, dvs. att det är priset som sätter den övre gränsen?

Är det ett plus att ett hus är lite större och vad är "större" i så fall? Eller är det rent av en nackdel med tanke på driftskostnaderna?

Vilken storlek på hus (bi-/boarea) föredrar ni med befintlig ekonomi?

Vilken storlek på hus hade ni helst velat ha om ni hade haft råd att köpa och äga betydligt större? (dock inga fantasistorlekar som slott osv., för låtsas att ni rent ekonomiskt kan ha större än vad ni har nu men ni har ändå inte obegränsat med pengar)
 
Martin_B
Mina personliga preferenser är att jag vill ha större än vad jag har nu. Har lite drygt 220 m2 boyta (varav 78 m2 räknas som biarea på papper men är boarea i praktiken) men jag tycker aldrig det räcker till, åtminstone inte under renovering, då stora ytor går åt till det.
Känner att jag gärna hade haft runt 300 kvadrat boarea så jag kan ha dedikerat biorum bland annat, stor öppen hall med bra förvaringsmöjligheter och god plats att ha barnvagnen + gästers barnvagnar på, ett extra finrum/matsal för mer speciella tillfällen osv.

Naturligtvis kostar det mer att driva ett såpass stort hus men jag har överdimensionerad bergvärme (utan att det för den sakens skull kostar mer för mig idag) så av den anledningen spelar det ingen större roll för mig.
Hade jag haft el-patron eller direktel eller någon annan liknande dyr värmekälla, så hade jag inte velat ha så stor yta alls. Då hade jag gjort allt för att istället optimera de kvadratmeter jag har idag.

Större än ca. 300 kvadrat vill jag nog dock inte ha, för då känner jag att det börjar bli överdrivet. En rejäl snickarverkstad plus garage i direkt anslutning till huset utöver de 300 kvadraten hade dock varit mer än välkommet!

EDIT: Kan tillägga att våra boytor skall räcka till 2 vuxna och 3 barn, med allt vad det innebär, kompisar, kalas, fritid/hobby, etc.. Antal personer är ju naturligtvis också en avgörande faktor.
 
Redigerat:
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi har runt 140 plus en lada på runt 80. Boendet skulle behöva byggas ut med extra barn-vardagsrum plus något extra gästrum och förvaring, så ytterligare 30-40 kvm vore önskvärt. I ladan går det att köra in en bil under vintern, under sommaren åkgräsklippare mm. Det är lite trångt så ett par "garageutrymmen" till skulle vara fint.
I det stora hela vill jag inte ha så mycket större driftkostnader än idag, jag tror bergvärmepumpen är lite överdimensionerad då den byttes innan fönster, golv och annat bytts. Den brukar klara vintrarna utan tillskott från elpatron.
 
Vi har 145 kvadrat boarea och 55 kvadrat garage, kan nog sakna 10-15 kvadrat ibland till ett extra sovrum/kontor.
Mycket större blir ju bara en belastning med städning osv
 
Nu har vi 108 m2 bostad + stall 55 m2 och garage/verkstad 45 m2.
Bostaden känns lite stor, för vi är bara 2 personer, hade räckt med 90 m2 kanske.

Jo förresten så har vi 70 m2 på vinden också, förråd och enkelt gästrum.

Det hela känns som att vi badar i lyx :wow:

Fast mer väldimensionerat än förra huset med 215 m2 + garage + biyta.

PS
Någon stackare skall ju städa de enorma ytorna också.
Ni med 200 - 300 m2, har ni tid/orkar ni städa själva, eller hyr ni in hjälp?

Ett problem med att bli äldre är att man samlar på sig mer och mer grejor,
och allt behöver plats.
När man var ung levde man lyckligt i en enrummare, sedan blev det tvårummare, sedan... :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Två vuxna.
156 kvm plus garage 35 kvm. Allt i 1 plan.

Det skulle räcka med ca 135 kvm och 50 kvm garage.

Har haft tidigare 120 + 70 kvm + 36 kvm garage 1 1/2 plan.

Drift. Ungefär samma.
 
Martin_B
KnockOnWood skrev:
PS
Någon stackare skall ju städa de enorma ytorna också.
Ni med 200 - 300 m2, har ni tid/orkar ni städa själva, eller hyr ni in hjälp?
Jag kan bara svara för mig själv, men nu medan vi renoverar så behöver vi inte städa sådär 145 kvm då den ytan ändå ser ut som ett bombnedslag :D.
Sedan när vi blir färdiga med den ytan så vill jag inte ens tänka på själva städningen, men jag tänker att ju större och mer öppnare ytor, desto lättare.
Sen om man orkar med att städa så man har kliniskt rent hemma med 3 ungar det får vi se sen, men förmodligen inte. En och en annan dammråtta kommer vi nog att få leva med emellanåt.

Sedan skall det ju tilläggas att de rum man inte brukar så ofta behöver heller inte städas så ofta. Har man exempelvis ett biorum som brukas några få gånger i veckan, så behöver ju inte den ytan städas lika ofta som exempelvis ett dagligen använt arbetsrum eller hallen eller köket.

Ett problem med att bli äldre är att man samlar på sig mer och mer grejor,
och allt behöver plats.
Haha, varför tror du jag vill ha mer plats? :D Byggde ett garage men det är fullt det också nu. Fattar inte var all lagringsutrymme tar vägen. Tycker inte vi köper så mycket men ändå är det fullt överallt. Hopplöst är det.

När man var ung levde man lyckligt i en enrummare, sedan blev det tvårummare, sedan... :surprised:
Då vågar jag inte ens tänka på hur många rum som kommer krävas när jag är pensionär. :D
 
Redigerat:
Själv har jag ca 150 boyta och 90 biyta som vi bor i samt ca 60 som garage/verkstad/upplag, vedbod ca 12 och redskapsbod ca 20 och nästan allt är fullt.
Numer två vuxna men med frekventa besök och övernattningar av barnbarn.
När det gäller städning så fixar cetraldammsugaren det grövsta och skitar man inte ner så mycket behöver man inte städa så ofta, men när det behövs hinner vi lätt med det.
Två kärnfriska pensionärer med gott om utrymme (y)
 
Martin_B
KnockOnWood skrev:
Någon stackare skall ju städa de enorma ytorna också.
Ni med 200 - 300 m2, har ni tid/orkar ni städa själva, eller hyr ni in hjälp?
PS. som ett tillägg till mitt ursprungliga svar:

Hade du ställt frågan för sådär 100 år sedan så hade svaret också kunnat bli:
"Man har väl en fru eller?"

:D

Förresten, akta er för att gilla inlägget för annars kanske ni får sova på soffan inatt!
 
  • Gilla
Tobias_82 och 2 till
  • Laddar…
Knappt 200m2, skulle nog klarat mig med aningens mindre men då måste det va bättre planlösning.
 
Två vuxna och fyra barn i nybyggt hus om 165 kvm. Flyttade från dryga 200 kvm men eftersom vårt nya är byggt efter våra önskemål och behov fungerar det bättre trots färre kvm. Känns lagom både nu och inte för stort när barnen börjar flytta hemifrån.
 
Kedjehus på 185 kvm + friggebod på två vuxna och två barn. Det funkar nog egentligen rätt bra men jag saknar egentligen flera saker jag hade velat ha. Garage, större tomt med plats för växthus och fruktträd, större kök, större tvättstuga, mer förvaring. Å andra sidan orkar jag inte flytta nu när jag byggt ut och dessutom vill jag inte betala mer för boendet även om vi absolut skulle ha råd med ett större hus. Läget är väldigt bra.
 
K
Vi bor på 70 m2 nu med två barn, det är lite trångt, men inte katastrof. Vi bygger nytt med 110 på första plan, största skillnaden blir att barnen får varsitt rum och att vi får plats med separat tvättstuga och matsalsbord i vardagsrummet.

Rätt lagom ovan, men när vi ändå hade tillåten max 8 meter i nock så blev det en våning till. Funderar på att försöka hitta någon annan som kan bo där:)

Sen blir där 50 m2 garage/verkstad... Men det hade gärna fått vara större, här begränsar detaljplanen mer än budget... kan man få för stor verkstad?
 
Intressant tråd. Vi ska bygga nytt, 210kvm + 40 garage. Hade ekonomin tillåtit hade vi byggt ca 250 kvm. Det vi fick prioritera bort var extra badrum på övervåningen (hade gärna haft ett i anslutning till master bedroom) Samt två matplatser (en i anslutning till kök och en i v-rum för finare tillställningar - älskar att ha tanken att äta i finrummet och duka med finporslin) Hade gärna sett mer förvaring och lite större hall+ groventre. Men det känns som okej uppoffringar.

Städa kommer definitivt någon annan göra (iaf en gång/mån storstädning så fixar man småstädning emellanåt - så behöver man inte vara så noga med städningen =p) Jag tror på att rätt person gör rätt sak. Jag arbetar med det jag är duktig på och hyr in folk att göra det som är duktiga på =)
 
Ett stort hus behöver inte nödvändigtvis innebära mycket mer städning. Har man hyfsat med plats ger det möjlighet att ha välordnad förvaring vilket är tidseffektivt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.