Hej! Har en öppen spis jag gärna skulle vilja byta stenarna på i botten. Vet ej vad de är för nått som ligger där idag, men de börjar bli väldigt porösa och dåliga. Verkar sitta lite löst så ska väl inte va nått problem att ta bort dom. Är de eldfast sten. Eldfast tegel. Chamottesten eller vad ska man ta. Man bör väl inte ha för poröst material när man lägger veden på för att elda ?
 
  • Öppen spis med vita, oanvända ljus inuti. Svart sot på väggarna. Grå stenram. Nedsläckt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldfast tegel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
+1 på det @AndersS skriver. Med tillägget att det som säljs under namnen eldfast sten och eldfast tegel är vad jag förstår samma sak.
 
Finns eldfast och eldfast, kolla upp vilka temperaturer och applikationer som stenarna tål, nu är det mycket luft i den spisen och blir inte så varmt. Satte själv in sten i pannan men dom sprack av värmen, nu har jag plåt i stället, det blev för varmt.
 
Jepp och se till att det är rent underlag, det brukar komma en del sot i fogarna och även komma under. Borsta med en stålborste, dammsug. Du ska inte foga, utan lägga dom dikt mot varandra, samt väta ner underlaget före innan du lägger nytt, annars torkar fixen för snabbt och kanske bara ligger lös. Vänta några dygn innan eldning så fixen/sten får brinna till och bli torr.
 
  • Gilla
Fredrikskansviken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.