När man skall spika spont ? Ytterfasad ?
 
Skall klara 70 spik dvs det blir oftast en spickpicka som klarar upp till 90.

/Kent
 
bimbosorken skrev:
När man skall spika spont ? Ytterfasad ?
Fasad är bättre att spika för hand. Pistolspikning innebär allt för ofta att spiken går in för långt och bryter träfibrerna med spikskallen vilket avsevärt förkortar panelens livslängd pga stor risk för vatten/fuktinträngning vid spikskallen.

Vid råspontspikning tycker jag att man rör sig för mycket för att det skall vara lönt att släpa på spikpistol i alla fall om det är tryckluft med slang, gasdriven kan kanske vara smidigt.

Störst nytta med spikpistol tycker jag är spikning av panel och glespanel i tak som är väldigt jobbigt för hand, samt listspikning od med dyckert.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Fasad är bättre att spika för hand. Pistolspikning innebär allt för ofta att spiken går in för långt och bryter träfibrerna med spikskallen vilket avsevärt förkortar panelens livslängd pga stor risk för vatten/fuktinträngning vid spikskallen.

Vid råspontspikning tycker jag att man rör sig för mycket för att det skall vara lönt att släpa på spikpistol i alla fall om det är tryckluft med slang, gasdriven kan kanske vara smidigt.

Störst nytta med spikpistol tycker jag är spikning av panel och glespanel i tak som är väldigt jobbigt för hand, samt listspikning od med dyckert.

/Patrik
Se till att få en pistol som är lätt att reglera indrivningsdjupet på, så drar inte spiken så djupt i panelen.. Min Senco är kanon på det - bara att vrida lite på en liten ratt..

När det gäller råspontspikning tycker jag pistolen är ett måste, då kan man snabbt och lätt nästa upp sponten för att sedan gå över den och färdigspika med pistolen. Sparar hur mycket tid som helst - men framför allt - spikpistolen sparar kroppen något enormt.
Det är väl en sak för hemmafixare som kanske lägger om taket en gång var 25:e år och hjälper någon kompis då och då. Då spelar kroppsslitaget kanske inte så stor roll, men för oss som jobbar med spik dagligen är spikpistolen helt underbar även om det kan vara lite ovant i början. Vi kör pistol till i stort sett allting, stommning, fasad, tak, papp, lister, utegipsen etc. och jag ser den som ett lika självklart hjälpmedel som tumstock, hammare och kniv - i alla fall om man jobbar heltid med bygge...
 
nästa = fästa lite grann så det ligger kvar eller...?
 
:)
Nästa(n)..
Nej, men sätter man t.ex. 22-120 råspont skall den dubbelspikas i varje takstol.. Då kan man ju sätta den enkelt här och där så springan ser ok ut och sedan skjuta färdigt alltihop när hela taket är på plats.. Kanske sätter 20-30% för hand och resten med pistolen.
 
Paslode rules...
 
Vilken senco skall amn välja då. finns det nån pisol som klar lister, råspånt, reglar och annat man snickrar?
 
RobertC skrev:
Vilken senco skall amn välja då. finns det nån pisol som klar lister, råspånt, reglar och annat man snickrar?
Det finns ingen spikpistol som klarar allt det du vill.

Först har vi en "Framing nailer" Den spikar trådspik från ca 50 mm till 90 mm. Den är bra till reglar, råspont, panel och andra grövre grejor. Min Bostitch N88RH-2MCN skjuter även ankarspik genom byggbeslag, men den är egentligen aningen för skrymmande för det.

Sen har vi "Finish nailers" för inredningssnickeri. En bra allroundstorlek där är en "15 gauge" som skjuter DA dyckert i grovleken 1,8 mm från ca 30 mm till 63 mm. Den är bra till panel inomhus, socklar, foder och inte alltför klena lister. Kvartslist i ek är nog tveksamt.

För lite mindre lister och MDF som lim-spikas är en "18 gauge" en bra storlek. Det är den storleken som är vanlig på Jula, Classe osv. Jag använder den mycket när jag gör fixturer och jiggar för finsnickeri.

Det är de tre storlekar jag har och använder. Sen finns det specialpistoler till nästan allt.

När det gäller Luft-kontra-sladdlöst frågan, kan man säga att Luftpistoler är billigare i inköp och drift. Dessutom är de starkare, dvs har större slagenergi i joule än motsvarande sladdlösa. De sladdlösa har sina uppenbara fördelar. Jag jobbar i stort sett bara på mitt eget hus och har permanent dragna luftledningar från garage till ett centralt placerat uttag på övervåningen och ett på nedre plan.
 
Håller med helt och hållet, men jag har dessutom kompletterat med en pappspikspistol, Senco RoofPro 455XP. Fast det kanske är lite överkurs om du inte jobbar med det, de finns ju att hyra istället och användningsområdet är MYCKET begränsat :) ...
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Finish nailersfunkar den inte till råspänt på 17 mm? vad kostar en Finish nailers med bra kvalitet?
 
Jag har spikat 20x120 råspont med min 15 gauge Dewalt D51275K. Det sitter som berget. MEN, detta var som en slags rustik panel inomhus. Utomhus skulle jag nog använda den stora pistolen, eftersom den skjuter större, galvad spik. Påfrestningarna av vind, fukt och träts fuktrörelser är anledningen till detta.

Den lilla 18 gauge maskinen är olämplig för råspont. Även om man kan skjuta så lång spik att den sitter bra i regeln, kommer spikhuvudet inte att hålla tillräckligt bra.

Jag köper bara bra maskiner efter omfattande research. Min framer kostade $249, min 15 gauge $175 och min 18 gauge $120. Priserna i Sverige är lite väl fantasifulla.

Min Dewaltpistol är för övrigt den enda Dewaltmaskinen jag inte är arg på
 
mattiasp: Hur stor kompressor har du till framern. Ska åka till USA i sommar och tänkte ta med mig en sådan (framer alltså) i bagaget hem.

Hmm undrar om jag får med en kompressor också...:D
 
föresten är det bara tyckert skalle på en Framing nailer eller kan slå i liten spik med?
 
Min kompressor ger 195 l/min vid 6 bar. Den klarar att försörja den stora spikmaskinen med luft när man spikar fort, ca 100 spik/min. Kompressorer är tunga och inte farligt dyra i Sverige. Dessutom går en kompressor som du köpt i USA på fel 120v isf 230v
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.