Hej,

Håller som bäst på att förbereda för bergvärmepump och tänkte snygga till väggarna lite innan den kommer på plats. Började knacka lite på putsen och märkte att den var väldigt porös. Tog det säkra före det osäkra och knackade bort allt. Nu till frågorna:

1. Vad är det för puts jag har på väggarna i källaren (se bifogad bild)? Muren är betonghålsten och putsen är som sagt väldigt porös.

2. Kan man putsa ovanpå denna puts och i så fall med vilket bruk? Tror inte jag vill ta bort all puts i hela källaren utan snarare reparera och jämna till där det behövs.

Tacksam för råd.

-h
 
  • DSC00302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsen i min källare ser likadan ut, också på betonghålsten. Huset är från -51.
På min vägg var det kalkputs. Väldigt poröst, särskilt nära golvet. Det går inte att putsa med något hårdare utanpå, men samma puts ,eller något mjukare, skall tydligen fungera. Jag ville dock ha något hårdare så jag har knackat bort allt (fast bara i ett rum än så länge) och putsar med cementbaserat puts. Puts o murbruk c har jag för mig att det är.
 
Exakt som här då. Vid golvet så lossnar det direkt. Högre upp får man jobba lite men i princip så går det att kratsa bort med rätt så liten ansträngning. Mitt hus är ifrån 59. Funderade på att köra med gipsputs.

-h
 
Stänk med sluring (cement och vatten) för bättre fästning sen är det bara att putsa.
 
B
nja du fixar_kalle.
helst kalkputs på kalkputs. det blir som för hårt med puts
har man tur så håller det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.