Hej!

Vi har en ladugård från 1937. Ladugården har en stalldel med murade och (på insidan) putsade väggar. Nu är det dessvärre så att putsen har släppt genom åren och jag tänkte därför fräscha upp väggar och tak. Efter en längre tid utan hyresgäster så är det nämligen åter dags att ha djur där.

Men vilken sorts putsbruk skall jag köpa? Jag har googlat det hela och gissar på att det är kalkputs utan cement som borde ha använts på 30-talet. Även om det ser ut som att vissa delar är lagade med ett gråare (cementhaltigt?) bruk.

Murade och putsade väggar i ladugård där puts har släppt, vissa delar lagade med annat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad puts på en ladugårdsvägg med synliga tegelstenar och lager av gammalt putsbruk, vilket indikerar behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Släppt puts på tegelvägg i gammal ladugård med synliga tegelstenar och skadat murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Jag hade valt hydrauliskt kalkbruk. Se till att knacka ner all gammal puts först och skölj rent väggen
 
Jag tycker det ser ut som kalkbruk.

Om man blandar kalk och sand och litet vatten till ett tjockt bruk och låter det stå i tunnor eller gamla badkar övertäckta med plast på frostfri plats några veckor blir kalkbruket klistrigt och fäster ordentligt på väggen.
Huvudsakliga orsaken till luftkalkens dåliga rykte och tron på attkalk måste vara hydraulisk är att folk har fått för sig at använda färdigblandat bruk direkt ur säcken. Torrsläckt kalk är inte klistrig förrän den har blivit våtsläckt.
 
Åsa Lund
Hellre hydrauliskt kalkbruk än cementbruk tänker jag. Och enkelt ska det ju klart vara :cool:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hellre hydrauliskt kalkbruk än cementbruk tänker jag. Och enkelt ska det ju klart vara :cool:
Ja, enkelt måste det vara för jag har inte många dagar att lägga på just det här projektet. Om några veckor så skall fåren vara inflyttade för länge sedan. Så det måste bli enklast möjliga men utan att ställa till problem i framtiden.

Men det låter som att ni är överens om att det skall vara kalkbruk och det låter som att hydrauliskt kalkbruk är det som är rimligt lätt att jobba med. Då skall jag bara få tag på sådant. Var och kikade hos min lokala bygghandel igår och de tycks bara ha cementbruk i sitt ordinarie sortiment så jag får kolla om de kan ta in kalkbruk. (Så länge som det finns i deras leverantörs sortiment så borde det gå tänker jag. För får jag inte tag på det där så blir det plötsligt ganska många mil att köra...)
 
Kalkbruk över hela.
Grunda med weber 109 och putsa sedan med hydrauliskt.
Beroende på var du bor så finns det lite billigare varianter här i Skåne t.ex Brösarps NHL är en 50kr billigare per säck än weber så det kan vara värt att kolla upp. Sen blir det mycket billigare att köpa på storsäck.

Jag hade även tagit mig tiden att kalkvattna upp ytan några dagar innan det är dags för putsning då fogarna ser ganska slitna ut.
 
bauhaus har kalkbruk från combimix tror jag.
 
  • Gilla
Sörbyigunneby
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
bauhaus har kalkbruk från combimix tror jag.
Våra närmsta Bauhaus är dock 12 mil söderut respektive 14 mil norrut, enkel resa, så lite för långt för att köpa bruk ;) Men jag skall höra med mitt lokala byggvaruhus om de kan ta in någon av produkterna som nämns, eller om de har något motsvarande i sin leverantörs sortiment.
 
Då har jag kollat med byggshopen och de säljer Finja så jag kan beställa ur deras sortiment. Finja har både hydraulisk kalkgrund, hydrauliskt kalkbruk, hydrauliskt kalkbruk fin och hydrauliskt kalkbruk fiber.

Jag föreställer mig att man antingen bara kör på med kalkbruk eller att man först börjar med kalkgrund. När jag läser anvisningarna så blir jag inte riktigt klok på om kalkgrunden behövs eller inte?

Och bör man efterbehandla ytan på något sätt när den är klar? Till exempel genom att måla den? Eller går det bra att lämna ytan som den är?
 
Du måste grunda annars blir det mycket svårt att få vidhäftning. Blir ett bättre resultat och det blir mycket lättare för dig att putsa själv.

Du behöver inte måla efteråt men det beror på hur ofta du ska städa till djuren. Nu för tiden finns det fina färger som är självtvättande och vattenavisande som ändå går på puts som gör det lättare att skölja rent väggarna.
Men det är ju en kostnad extra och ska man inte tvätta hos djuren relativt ofta är det inte så lönt.
 
Åsa Lund
Förr vitkalkades ladugårdar inuti varje år. Det är så basiskt att det funkar som desinfektionsmedel.
Vi har kalkat inne i vår jordkällare, blev kanon.
 
N
Du köper ju självklart vilket bruk du vill, är inget fel med hydraliskt kalkbruk. Blir lite hårdare och är lite dyrare, och kanske lite bättre. Men alla bondgårdar på landet och alla hus i stockholms innerstad är murade och putsade med vanligt kalkbruk. Och det har ju hållt i 100 år, vissa fall längre.
 
N neo11 skrev:
Du köper ju självklart vilket bruk du vill, är inget fel med hydraliskt kalkbruk. Blir lite hårdare och är lite dyrare, och kanske lite bättre. Men alla bondgårdar på landet och alla hus i stockholms innerstad är murade och putsade med vanligt kalkbruk. Och det har ju hållt i 100 år, vissa fall längre.
Det blev hydrauliskt kalkbruk eftersom att det var det alla pratade om innan jag hann beställa. Resultatet blev kanske inte jätteprofessionellt, men det var första gången jag har gett mig på murararbeten och det blev betydligt bättre och mer funktionellt än innan. Och fåren är inflyttade och tycks vara nöjda.

Renoverat stallrum med nymurat kalkbruk på väggarna och en säck i mitten av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Skillnaden på vanligt kalkbruk och hydrauliskt är ju ganska liten så i det stora hela spelar det ingen roll. Det är ju fortfarande ett "mjukt" bruk.
 
  • Gilla
Nicklas_gbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.