Ja, som rubriken lyder.. Har bredspacklat o slipat ett rum och ska tapetsera med ljus tapet. Fick rekommendationen att måla med vit färg innan jag tapetserar och jag hittade en vit vägg/tak plastfärg i källaren. Funkar den eller är det noga med vilken typ man använder? Tacksam för svar!

"en novis"
 
En matt färg borde ju vara bäst för vidhäftningen.
Personen som lämnade rekommendationen att måla borde väl rimligen också säga vilken färgtyp han avser.

a)
måla en liten fläck i ett undanskymt hörn med takfärgen och prova att sätta upp en liten tapetbit,
så ser du hur det sitter.

b)
det är nog ganska ovanligt att man grundmålar innan tapetsering.
Är tapeten väldigt tunn/genomskinlig och underlaget mörkt?
 
Jag har kört med byggmax vanliga väggfärg, framförallt där skarven på den nya tapeten Kommmer sitta. Det har funkat utan problem
 
Jag tog en gammal väggfärgsrest jag hade liggande. Inte så kinkigt.
 
Om du ska sätta en non - woven tapet (easy up)
Rekommenderar alla tillverkare en grundmålning.
Är det kulörskillnader under en easy up kan detta synas igenom tapeten.
Använd aldrig en takfärg till detta då denna löses upp av klistret från tapeten.
Själv kör jag alltid med alcros milltex allgrund. hos nordsjö heter motsvarigheten grund +.
Men en någorlunda matt väggfärg duger nog bra.
Låt bli lågbudgetfärgerna bara. då jag vett att vissa fabrikat också har en tendens till att lösas lätt i vatten.
 
Finns ingen anledning att måla före tapetsering om det inte är stora färgavikelser mellan tidigere tapet och spackel, men isåfall får man måla hela väggen. Annars kan man möjligtvis kan man stryka lim över spacklade partier. man göra
 
Brukar köra med en vit matt väggfärg på hela väggen.
Som amatör ser jag bättre hur min spackling och underarbete ser ut, dvs ojämnheter eller om t.ex. äldre tapet bubblar som inte går ned.
Tycker även att tapetseringen blir enklare när man rollar lim på väggen och att den inte torkar snabbare pga att det suger olika, speciellt med tapet som sätts kant i kant.
 
MangePainter skrev:
...
Använd aldrig en takfärg till detta då denna löses upp av klistret från tapeten...
I min värld är takfärg och väggfärg i stort sett samma akrylatfärg, med den skillnaden att takfärgen har lägre glans, dvs är mattare.

Det är inte limfärg du tänker på ?
 
Tack för svaren. Jag var o köpte en grundfärg iaf och strök på. Tack för allt engagemang ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.