Har rotat runt på webben och läst här men men, inte lyckats. Jag har tänkt att installera en backventil för avloppet från ett hus utan vare sig krypgrund eller källare. Backventilen behöver då ligga under jord och ska man komma åt att serva den behövs någon slags brunn. Jag fattar dock inte vilken sorts brunn man behöver, brunnar finns ju från någon tusenlapp till några tiotal tusen.
Djupet är ca 70cm till under existerande rör.
Har också funderar på om det inte räcker med t ex att mura upp runt om och lätta ett lock på. Då blir det inte tätt utan kan bli stående dagvatten i dock. Den dag man ska serva ventilen är det inte hela världen men kanske den slits av att stå i vatten.
Djupt tacksam om någon här har kunskap och tänker att kanske andra är i samma sits och kan behöva kunskapen nu eller senare. Tack på förhand för tankar och kunskap!
 
  • Avloppsrör med insatt backventil grävda i marken intill en rödmålad husvägg, planteringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför en backventil, är det eget avlopp eller kommunalt.
 
Det är kommunalt vatten.
 
J jrylander skrev:
Det är kommunalt vatten.
Vatten ja, men avloppet då. varför en backventil , du måste svara på det.
 
Det är kommunalt v/a, dvs både vatten och avlopp.
 
Men kräver kommunen backventil för inlkoppling av avlopp?

Vi håller just på att få kommunalt vatten o avlopp till fritidshuset. Men dte är ett LTA avlopp där man alltså pumpar ut avloppet till en trycksatt avloppsledning i gatan. Där krävs en backventil för att inte det trycksatta avloppet skall kunna strömma in till vår anläggning. Men på självfalls ledningar som här är det ovanligt med backventil.

Men till en sådan backventil som du visar så borde det räcka med sunt förnuft. Kan man ligga på marken och nå ned att serva den, så borde det räcka med en smal brunn. Når man inte ned uppifrån, så måste brunnen vara vid nog så man kan stå nere i brunnen och arbeta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
backventil för att inte dte trycksatta avloppet skall kunna strömma
I en LTA så sitter det en backventil i pumpgropen, så där böhövs inget mer.
 
Ah, jag förstår, så är det inte här och det är inget kommunen kräver. Det är bara jag som tycker det är skönt att att ha extra säkerhet om det blir tokregn någon gång framöver. Så började jag kolla på färdiga brunnar förberedda för att ta in rören i och det blev så himla mycket pengar.
Tack för tankar, keep them coming! :)
 
J jrylander skrev:
Det är kommunalt v/a, dvs både vatten och avlopp.
Du svarar inte på varför en backventil behövs.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
jrylander
  • Laddar…
J jrylander skrev:
Ah, jag förstår, så är det inte här och det är inget kommunen kräver. Det är bara jag som tycker det är skönt att att ha extra säkerhet om det blir tokregn någon gång framöver. Så började jag kolla på färdiga brunnar förberedda för att ta in rören i och det blev så himla mycket pengar.
Tack för tankar, keep them coming! :)
Och vad menar du med tokregn, går allt dagvatten från dina grannar och dig in i det kommunala avloppet då, är det godkänt hos er
 
Det var det jag försökte s
J jonaserik skrev:
Och vad menar du med tokregn, går allt dagvatten från dina grannar och dig in i det kommunala avloppet då, är det godkänt hos er
Haha, nej så är det inte. Dagvatten blandas inte med vanliga avloppet, det här bara avlopp för bdt+toa
 
J jrylander skrev:
Det var det jag försökte s

Haha, nej så är det inte. Dagvatten blandas inte med vanliga avloppet, det här bara avlopp för bdt+toa
Det ser ut att vara bra fall ut och då behövs ingen backventil. Den kan skapa problem med att skit sätter sig i den och det bygger upp en plugg. Så hoppa över backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.