Hej!

Jag har aldrig sett sockeln som sitter på min pollare.

Kan någon hjälpa mig att identifiera sockeln?
Vad för sorts glödlampa passar?

Mvh
Viktor
 
  • Bild på pollarens öppna topp med okänd sockel synlig och personens skor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser lampan ut?
 
  • Gilla
Vicky90
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Hur ser lampan ut?
Såhär ser pollaren ut. Tyvärr satt det ingen ljuskälla i..:
 
  • En pollare utan ljuskälla på en stenbelagd mark med en bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Kanske ngt kompaktlysrör.
Kolla här om du hittar ngt som passar:
[länk]
Sökte runt lite på den sidan och det kan potentiellt vara en GX32-2 sockel...
 
Det är garanterat någon form av kompaktrör. Men vilken får du mäta dig fram till. Skulle tippa på g24-d2 men vet att det finns en sockel som är lite mindre. Du får helt enkelt mäta dig fram eller om du vill göra det enkelt för dig köpa en g23 till e27 adapter och en g24 till e27. Då vet du vilken som passar. Då har du möjlighet att skruva in en vanlig e27 om du vill. Men det är ju mån av plats.

Edit: Tvåa på bollen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Borde det inte vara smidigast att byta sockel :thinking:
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Borde det inte vara smidigast att byta sockel :thinking:
Ja om man har uttrymme att göra det på. Man vet aldrig hur snål kabeldragningen har varit.
 
Finns det inte någon bruksanvisning eller någon beteckning på armaturen?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Finns det inte någon bruksanvisning eller någon beteckning på armaturen?
Vi är nyinflyttade i huset och ingen bruksanvisning finns...
 
Vi provar att byta sockeln och funkar inte det så köper
Silver78 Silver78 skrev:
Ja om man har uttrymme att göra det på. Man vet aldrig hur snål kabeldragningen har varit.
Initialt så provar jag med en adapter till E27. Det känns lättare än att byta sockeln, något jag aldrig gjort själv.
 
Hur ska det fungera med en sådan adapter? Troligen finns det en magnetisk ballast i armaturen avsedd för kompaktlysrör
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Hur ska det fungera med en sådan adapter? Troligen finns det en magnetisk ballast i armaturen avsedd för kompaktlysrör
Det är inte säkert. Men om det finns ett drivdon så får man ju koppla ur denna. Samma princip som när man installerar led-lysrör i gamla armaturer. Tanken med adaptrarna var dock ett sätt att kolla upp med säkerhet vilken sockel man har. G23 eller g24 skiljer bara en mm. Sen att man har möjlighet med vanlig lampa om man så vill. Men då behöver man kolla om det finns ett drivdon.
 
Hej!
Gjorde det enkelt för mig och köpte fem olika kompaktlysrör. En passade, lämnade tillbaka övriga fyra :)
Tack för hjälpen !
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.