Är det någon som har köpt och monterat ett växthus i trä? Vilken typ av sockel valde ni och varför?
Har köpt ett växthus i trä (palmako Emilia) och fundera på hur jag skall angöra det mot marken.
Helst skulle jag vilja välja plint och en tryckt syll då det förenklar och speedar upp processen betydligt. Dock får jag intrycket att de flesta väljer att gjuta en sockel.
Hur har ni gjort?

kan tillägga att det skall läggas marktegel i och runt och ffa användas som umgänges yta mer några större växter i krukor

tacksam för inspel!
 
  • Träväxthus med halvtak av glas, glasdörr och genomskinliga väggar mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Skulle välja LECA byggsten . Stenen är porös så det samlas ej vatten mellan syll / byggsten .
Men grundläggningen under LECA måste vara bra , dvs ställ ej blocken direkt på jorden / gräsmattan .
 
  • Gilla
Hasse2431
  • Laddar…
Jag hade tillgång till gamla telefonstolpar som jag timrade ihop till grund, skruvade fast en regel ovanpå som växthuset fick stå på.
 
  • Gilla
Hasse2431
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skulle välja LECA byggsten . Stenen är porös så det samlas ej vatten mellan syll / byggsten .
Men grundläggningen under LECA måste vara bra , dvs ställ ej blocken direkt på jorden / gräsmattan .
Jag kommer ju gräva ut och padda marken för stenläggning så underarbetet blir ju efter konstens alla regler. Jag har mest haft funderingar om det kommer stå stadigt nog när höstvindar biter i genom åren. Men om jag paddar och sänker ned lecablockså bör ju det bli jäkligt stadigt den får ju stöd av paddad yta såväl innanför som utanför
Tomture61 Tomture61 skrev:
Skulle välja LECA byggsten . Stenen är porös så det samlas ej vatten mellan syll / byggsten .
Men grundläggningen under LECA måste vara bra , dvs ställ ej blocken direkt på jorden / gräsmattan .
 
Tomture61
H Hasse2431 skrev:
Jag kommer ju gräva ut och padda marken för stenläggning så underarbetet blir ju efter konstens alla regler. Jag har mest haft funderingar om det kommer stå stadigt nog när höstvindar biter i genom åren. Men om jag paddar och sänker ned lecablockså bör ju det bli jäkligt stadigt den får ju stöd av paddad yta såväl innanför som utanför
Använd betongplintar i hörnen , djupare förankring + skruvförankring i syllen .
 
  • Gilla
Hasse2431
  • Laddar…
En stående tryckt regel på uppländsk morän med ett gäng 1,5m 16mm armeringsjärn nedslagna i vinkel och fixerade i syll har hållit fast mitt i vinterstormar sedan 2012. Det ser dock inte roligt ut, i efterhand hade jag hellre gjutit en sockel trots den ökade kostnaden, tidsåtgången och att det nu i efterhand kan konstateras onödigt.
 
  • Gilla
Hasse2431
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.