Hej alla hemmapulare & proffs!

Jag har bilat ur källargolvet för stambyte och har nu fyllt igen rörgraven med leca/lättklinker.

Nu behöver jag gjuta upp nytt golv till samma nivå som det ursprungliga (det som syns i bild).
Det är ca 8 cm från lecakulorna upp till betonggolvet som behöver gjutas.

Ovanpå detta skall det flytspacklas och läggas klinker.

Till saken hör att jag är ledig nu ett tag och har inte tid att vänta månader på att vanlig grovbetong ska härda/torka. Detta då jag förstått att den måste krympa färdigt innan man flyter, vilket tar lång tid.

Vad tycker ni jag ska använda för att gjuta igen rörgraven?


Tack för hjälpen!

Byggarbetsplats med öppet golv, grus, rörledningar, en hink, och verktyg. Renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med uppbrytt golv, grus, rörledningar och byggmaterial. Renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
EPS-betong skulle kunna vara ett alternativ, det finns varianter där du kan flytspackla bara några timmar efter.
 
G Gabbe1 skrev:
EPS-betong skulle kunna vara ett alternativ, det finns varianter där du kan flytspackla bara några timmar efter.
Ja, jag har funderat på det. Men blir EPS så pass starkt/stabilt att det håller som bärlager? Kakan blir som mest ca 70 x 130 cm.
 
Min bygghandel tänker Weber 318 snabbslipsats grov DR.
Lika snabbt som EPS men är som sagt en slipsats. Vad tros?
 
Ja, jag tror det.
Jag har bara använt det en gång och då la vi det direkt på marken i ett källarrum, 5-30cm tjockt pga berg. Sen flytspacklade vi 25-30mm ovanpå.
 
  • Gilla
Chonguis
  • Laddar…
En slipsats är nog det lämpligaste med ett laget i mellan som hindrar att den rinner ner i ditt lager av lecakulor
 
M myrstack skrev:
En slipsats är nog det lämpligaste med ett laget i mellan som hindrar att den rinner ner i ditt lager av lecakulor
Den blandas med bara 1,6 liter och blir kanska tjock enligt säljaren. Typ chokladbollsdeg. Men jag tror nog att det vore bra med nått emellan i alla fall så att kulorna inte far runt.

Ska/kan jag armera den?
 
C Chonguis skrev:
Den blandas med bara 1,6 liter och blir kanska tjock enligt säljaren. Typ chokladbollsdeg. Men jag tror nog att det vore bra med nått emellan i alla fall så att kulorna inte far runt.

Ska/kan jag armera den?
slipsatsen är normalt mer som flytspackel i konsistens så den kommer garanterat försvinna ner i ditt lager om du inte hindrar det. Ett sätt är att först göra en sats som du separat blandar med Leca och lägger som ett översta lager. Principen blir lite som EPSCement och innebär ett extra moment och ytterligare ett dygn. Det normal är väl annars en plats alt fiber duk som läggs ut över det dränerande lagret får man tätar diverse hål med fogskum. En lätt armering skadar inte och har man gamla stumpar av armering som sticker ut från den gamla gjutningen najar man med fördel på lite armering på dessa över den nya gjutningen. Har man krafter eller laster i plattan man vill ta upp så dubbar man i armering i kanter som man sedan najar på ny armering i.
 
  • Gilla
Chonguis
  • Laddar…
Det finns inga uttorkningskrav om du ska lägga klinker. Dubba in i gamla plattan så att det inte spricker i gjutfogen, armera och och gjut med vanlig grovbetong. Snabbhärdande betong spricker mer.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
C Chonguis skrev:
Den blandas med bara 1,6 liter och blir kanska tjock enligt säljaren. Typ chokladbollsdeg. Men jag tror nog att det vore bra med nått emellan i alla fall så att kulorna inte far runt.

Ska/kan jag armera den?

Lägg markduk på lecakulorna först
 
Tack alla för fin input. Jag har nu införskaffat en massa Weber 318 och markduk. Vi får se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.