Hej.

Jag renoverar en hel del möbler och tycker det ibland blir lite krampigt i händerna när man ska slipa ner stolar för hand. Nu till min fråga.

Vilken slipmaskin lämpar sig bäst för finsliperi men som också kan avverka så att det är lönt att köra med maskin istället för för hand.

Jag har idag: excenterslip (skil, funkar bra) , bandslip (Black&decker), slipmus(black&decker, vibrerar som fan, men avverkar lite).

Vad är den ultimala slipmaskinen jag måste köpa? Excenterslipen funkar bra till det mesta tycker jag, men den kommer ju inte åt på tex. en stol. Den lämnar dessutom i värsta fall lite spiralliknande märken.

Vad använder proffsen som slipar ner möbler trärena varje dag?

Någon som har nåt tips?

Mvh. M.
 
Det verkar kanske lite knepigt att hitta en enda maskin som ska täcka alla de behoven. Antar att det är färg du slipar av? Är inte infravärmare skonsammare än slipning att börja med? Alt. varmluftspistol.
 
Jag menar typ lackade möbler. Färg måste skrapas bort. Sen slipas.
 
Jag håller med benjamin RO90 borde passa i din slipmaskinsarsenal. Kolla också på Festool Duplex
 
Tack för svaren.
Aj, det kommer svida i plånboken.
En sån där festool får det nog bli.

Ush, vad ska man nu spara in på.
 
svemark skrev:
Tack för svaren.
Aj, det kommer svida i plånboken.
En sån där festool får det nog bli.

Ush, vad ska man nu spara in på.
Inget, du sparar genom att beställa från Tyskland:D
 
Nimajneb skrev:
Inget, du sparar genom att beställa från Tyskland:D

Var beställer man då?
 
Tack för tipsen.
 
End skrev:
Det blir drygt 4150 kr om man köper från Tyskland alltså. Skulle då hellre köpa från Sverige, i synnerhet från dem:
[länk]

4750 kr och man får med extra systainer för slippapper (värd 1157 kr enligt dem).
Well, jag fick med en extra TLoc SYS2a när jag beställde från Tyskland.... Vidare så var kursen som blev belasted motsvarade att RO90 inkl extyra SYS2TLOC kostade under 4k. Men tycker man det är kul o åka nåra hundra mil fram o tillbaka till Bromma so fine foe me;)

btw, en SYS2TLoc kostar under 600 enl Festool, Bromma Järn verkar väldigt dyra på dessa.,
 
Jag vet inte riktigt vad de menar med extra Systainer men för det priset de anger hoppas man ju att lådan är fylld med slippapper också :)

Tar kanske reda på det om jag åker förbi dem.

Såg i en annan tråd att du har precis fått hem leksakerna, kom gärna med recension på RO90 :)
 
End skrev:
Jag vet inte riktigt vad de menar med extra Systainer men för det priset de anger hoppas man ju att lådan är fylld med slippapper också :)

Tar kanske reda på det om jag åker förbi dem.

Såg i en annan tråd att du har precis fått hem leksakerna, kom gärna med recension på RO90 :)
Håller med om att det är luddigt skrivet hos Bromma Järn, men annars låter det för billigt med en Systainer full med slippapper för 1100kr...

Åker du förbi så kolla gärna.

RO90 feedbacken kommer nog om några veckaor, har lite annat i pipelinen först.
 
Kollade med Bromma Järn (telefon). Det är 2 tomma systainer, 1 TLoc SYS2a och 1 "classic".
Håller med om att 1100 SEK är dyrt för dessa.
/P-O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.