Nästkommande helg är det dags att återuppta "projekt fönsterrenovering".
:(

Har totalt 6st fönster, 2-glas med flera lufter och vädringsfönster med spröjs, som skall plockas isär i sina beståndsdelar (karm, båge & glas) för att kittas och målas om.

Vi började förra våren och har alltså redan allehanda skrapor och speedheater för jobbet. Men i år skulle jag vilja snabba upp processen ytterligare något och därför kretsar mina tankar nu kring möjligheten att rättfärdiga ännu ett verktygsköp, dvs en slip.

Har sedan tidigare ägt några "möss" typ B&D och en bandslip, allihopa billighetsvarianter som numera är kasserade.. :(

Tittar därför på ersättare och har snöat in på antingen RTS 400, DTS 400, RO 90 eller en MM..

Har tyvärr ingen i min omgivning som använder liknande maskiner så jag tänkte att jag får falla tillbaks på mina vänner i detta forumet för omdömen och råd..


Den jag själv tror minst på är nog RTS 400 då den som renodlad planslip inte känns som tillräckligt användbar i just detta sammanhanget.


Men jag tar tacksamt emot alla synpunkter och rekommendationer!

- Andreas
 
Fein Multimaster.
 
B
kan du ha till att slipa och rensa kittet med
 
clain skrev:
Nästkommande helg är det dags att återuppta "projekt fönsterrenovering".
:(

Har totalt 6st fönster, 2-glas med flera lufter och vädringsfönster med spröjs, som skall plockas isär i sina beståndsdelar (karm, båge & glas) för att kittas och målas om.

Vi började förra våren och har alltså redan allehanda skrapor och speedheater för jobbet. Men i år skulle jag vilja snabba upp processen ytterligare något och därför kretsar mina tankar nu kring möjligheten att rättfärdiga ännu ett verktygsköp, dvs en slip.

Har sedan tidigare ägt några "möss" typ B&D och en bandslip, allihopa billighetsvarianter som numera är kasserade.. :(

Tittar därför på ersättare och har snöat in på antingen RTS 400, DTS 400, RO 90 eller en MM..

Har tyvärr ingen i min omgivning som använder liknande maskiner så jag tänkte att jag får falla tillbaks på mina vänner i detta forumet för omdömen och råd..


Den jag själv tror minst på är nog RTS 400 då den som renodlad planslip inte känns som tillräckligt användbar i just detta sammanhanget.


Men jag tar tacksamt emot alla synpunkter och rekommendationer!

- Andreas
Jag har DTS 400 och Rotex 125. Bryr mig inte om att använda Rotexen, då för det mesta jag antingen har en kant någonstans så DTSen är bättre, eller ytan är så smal att jag lika gärna kan ta DTSen. Har haft skil planslip innan, och en excenter från Bosch. Då var det lönt att byta mellan dem, då excentern var så mycket bättre än planslipen. DTSen är väldigt effektiv i jämförelse, så jag vinner inte tillräckligt mycket på en excenter för att motivera att byta slip, inte ens med Rotexen som är bättre än min gamla Bosch excenter.

Dock kan jag inte jämföra med Rotex 90, men tvivlar på att en slip med två funktioner är rätt väg att gå, då snarare Rotex plus DTS.

--- Mats ---
 
Redigerat:
När vi renoverade våra 16 fönster för ett par år sen tyckte jag att bra skrapor, en bandslip och en sickel var det snabbaste, i hörnen där inte bandslipen kommer åt kan man ju köra med en MM (vi handslipade).
Våra fönster var i mycket dåligt skick så vi skrapade ner till trärent, ska du bara matta ner färgen kanske en MM +
en större maskin typ DTS 400 är bättre, multimaster är bra men kanske bäst lämpad för mindre ytor.
En maskin jag sneglat på men inte provat är en smalbandslip, tror makita har en modell.
Ang. skrapor tyckte jag att bachos med hårdmetallblad var bra, speciellt den lilla trekantiga som finns med olika sorters blad.
Ska nåt handslipas är "abranet" som görs av Mirka bra, sätter inte igen som vanliga sandpapper, men man måste ha en speciell slipkloss. Såg föresten att det har kommit en smidig exenterslip gjord för det systemet, antagligen dyr och bra.
Sen spar man mycket tid på att ha ett bra arbetsbord som inte flyttar sig när man tar i och ett genomtänkt arbetsflöde, vi ägnade mycket tid att irra runt och leta bågar och karmar mm.
 
När jag slipade mina fönster så använde jag en kass b&d slipmaskin med utbytbar slipplatta (excenter och hörnslip).

Själva maskinen var ju kass men just kombinationen excenterslip och vanlig hörnslip var perfekt för mig iaf.
 
Nybyggarn skrev:
När vi renoverade våra 16 fönster för ett par år sen tyckte jag att bra skrapor, en bandslip och en sickel var det snabbaste, i hörnen där inte bandslipen kommer åt kan man ju köra med en MM (vi handslipade).
Våra fönster var i mycket dåligt skick så vi skrapade ner till trärent, ska du bara matta ner färgen kanske en MM +
en större maskin typ DTS 400 är bättre, multimaster är bra men kanske bäst lämpad för mindre ytor.
De två fönster vi hittills renoverat skrapade vi ner till trärent och började om från början med mättning med linolja osv osv, så det känns som om det är den rätta vägen att gå även nu.

Det är ju i första hand för att effektivisera slipningen och slippa viss handslipning som jag tänkt inhandla maskinen.. En MM passar nog bra för hörn och fals samt ev kittborttagning (för att inte nämna allt annat den går att använda till) men hur är den ifall man behöver slipa större stycken av båge eller karm?.

Låter som att MM & DTS 400 är de mest lämpade för just fönsterrenovering iaf. Jag är ju väldigt sugen på 400'an då min nuvarande hörnslip (mus) gick sönder nyligen, men så vill jag ju även ha en MM..

Även om jag planerar att inhandla bägge och nån Rotex så småningom så kan jag nog bara rättfärdiga en av dem den här gången...



Mats > Hur pass bra tycker du att DTS400 kommer åt i t.ex hörn?


- Andreas
 
clain skrev:
De två fönster vi hittills renoverat skrapade vi ner till trärent och började om från början med mättning med linolja osv osv, så det känns som om det är den rätta vägen att gå även nu.

Det är ju i första hand för att effektivisera slipningen och slippa viss handslipning som jag tänkt inhandla maskinen.. En MM passar nog bra för hörn och fals samt ev kittborttagning (för att inte nämna allt annat den går att använda till) men hur är den ifall man behöver slipa större stycken av båge eller karm?.

Låter som att MM & DTS 400 är de mest lämpade för just fönsterrenovering iaf. Jag är ju väldigt sugen på 400'an då min nuvarande hörnslip (mus) gick sönder nyligen, men så vill jag ju även ha en MM..

Även om jag planerar att inhandla bägge och nån Rotex så småningom så kan jag nog bara rättfärdiga en av dem den här gången...



Mats > Hur pass bra tycker du att DTS400 kommer åt i t.ex hörn?


- Andreas
DTS kommer åt utmärkt i hörn, det enda den inte kommer åt bra jämfört med min gamla trekanslip är mellan två brädor framåt, den är högre än de gamla deltasliparna. Spetsen når framför handtaget, men bara nätt och jämnt. Humm, slår mig nu att jag har kvar trekantslipen, som jag alltså inte heller använder sedan jag köpte DTSen. Nybyggarn är inne på något viktigt jag inte nämnde, vi går också ner till trärent, men vi kör också med skrapa först.

Jag har heller ingen multimaster. Jag kan komma på många saker den kan göra lättare än ett verktyg jag redan har, men inte så många som jag tycker den gör bättre.

Smal banslip skrev Nybyggarn om, och jag kan säga att de är bra men farliga. Det blir ojämnt på myket kort tid, så de skall användas bara när man är beredd att ta konsekvensen. Till fönster har vi den aldrig, men till fönsterluckor (där är dock en vinkelslip bättre på många sätt men inte i hörnen).

--- Mats ---

--- Mats ---
 
När jag nu har renoverat mina 50 kopplade fönsterbågar har jag använt följande verktyg.
Varmluftspistol och skrapa för att ta bort kitt och färg.
En slipmus för att slipa av trävirket och för att vibrera ner glasrutorna i tryckkittet.
På slutet har jag använt en multislip för att slipa trävirket.
Vi har hållit på sedan februari 2010 och vi målar med linoljefärg. Tre bågar i taget. Till påsk i år är vi klara.
 
Nästa gång jag skall ge mig på fönsterrenovering, eg all färgborttagningsrenoveringar så blir det Metabos lackfräs som får ta alla plana ytor.
 
Lackfräsen är säkert rätt verktyg om man bara har plana ytor. Har man konvexa och konkava ytor som skall vara trärena duger bara värme och skrapa.
 
S
lackfärs är ju som rengöra disken med hetvatten högtryckstvätten
 
valter53 skrev:
När jag nu har renoverat mina 50 kopplade fönsterbågar har jag använt följande verktyg.
Varmluftspistol och skrapa för att ta bort kitt och färg.
En slipmus för att slipa av trävirket och för att vibrera ner glasrutorna i tryckkittet.
På slutet har jag använt en multislip för att slipa trävirket.
Vi har hållit på sedan februari 2010 och vi målar med linoljefärg. Tre bågar i taget. Till påsk i år är vi klara.
Vad slipade du med multislipen, och vad är en multislip?
 
S
fein multimaster kan du söka på.
du får en slip, grovslip, sorts sågblad, fingerslip med mera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.