Flyttat till ett hus som saknar kompost och innan jag sticker iväg och köper första bästa värmekompost försöker jag se över mina alternativ. Kunde vara intressant att höra vad för slags system folk kör med. Bokashi? Värmekompost? Något hembyggt? Vad har ni upplevt för för- och nackdelar?

Bonusfråga: Ett hus jag var och tittade på hade en kompost i metall med metallock som hade fyra sektioner som man sen tog tur vart man satte matavfallet. Den såg både behändig och snygg ut, om någon vet vad denna typ av kompost heter så meddela gärna.
 
Jag kör bokashi och varmkompost.

Tre hinkar bokashi som snurrar, går ner i min "jordfabrik" så länge det är varmt ute. Det handlar om 4 pallkragar och ett lock för att hålla grävlingen borta. Blnadar bokashi med jord efter hand.

Därtill en enklare varmkompost som jag häller bokashin i under vintertid när jordfabriken är i dvala...
 
Greenline Master, funkar alldeles utmärkt. Maskarna stormtrivs. Har två st. När den ena blir full får den stå ett tag extra och förmultna det sista. Brukar blanda i lite torra löv någon gång per år men det är allt underhåll som behövs.

Frågan är väl hur länge hemkompost tillåts alls, häromkring tror jag inte det går att få nytt tillstånd, de som har sedan tidigare får fortsätta, utan allt måste hämtas med sopbilen. På sikt misstänker jag att taxorna görs om så egen kompost missgynnas.
 

Bästa svaret

Vi kör biokub, funkar bra.
 
  • Gilla
david55
  • Laddar…
Greenline master där vi kör både hushålls- och trädgårdsavfall. Önskar också en mindre medan den större komposten går klart men nu hamnar matavfallet i gröna påsen och vi fyller bara på från trädgården under en månad eller två.
Det mesta från trädgården går att lägga tillbaka som marktäcknkng så det blir inga större volymer från trädgården annars skulle jag köpt en master till.
 
Trädgård med svart plank, träd, buskar, gräsmatta och en pallkrage för odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hemmabygge med tre fack, slänger nästan allt i den.
Vänder över till nästa fack efter ett år.
 
B
Har också 2 st greenline master 375, funkar bra.

Jag börjar med fylla i oktober månad till kanske 50%70% med löv (inte packat, dvs rätt få kilo löv) på hösten, fyller sedan behållsren med matrester under ett års tid (till nästa oktober). Därefter växlar jag till nästa behållare.

Efter 2 månader så har första komposten sjunkit ihop lite, då efterfyller jag med lite löv överst, det fungerar även som extra isolering av behållaren under vintern. Sedan får denna vara ifred tills det är dags att byta behållare.

Fyller på lite då o då med vatten, om jag ser att det behövs. Brukar vara på vår och sommar främst.

Vi har kubikmetervis med löv varje år, och lite löv i komposten minskar risken för dålig lukt (det blir bättre C/N förhållande), så därav att jag försöker använda dem.
 
¨Tre bokashihinkar som går runt och en nätad jordfabrik bestående av fyra pallkragar. I fritidshuset en biokub.
 
Brun tunna, tömmer sig själv typ varannan vecka.
Brun soptunna med hjul och lock, tillverkad av plast, för avfallshantering utomhus. Märkt för källsortering.

Fördelar: gratis.
Nackdelar: ger ingen kompost och rätt ful.
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Inte fasen är den gratis 😂
 
Claes Sörmland
D almodovar skrev:
Flyttat till ett hus som saknar kompost och innan jag sticker iväg och köper första bästa värmekompost försöker jag se över mina alternativ. Kunde vara intressant att höra vad för slags system folk kör med. Bokashi? Värmekompost? Något hembyggt? Vad har ni upplevt för för- och nackdelar?

Bonusfråga: Ett hus jag var och tittade på hade en kompost i metall med metallock som hade fyra sektioner som man sen tog tur vart man satte matavfallet. Den såg både behändig och snygg ut, om någon vet vad denna typ av kompost heter så meddela gärna.
Kan ju vara bra att stämma av med kommunens miljönämnd vilken typ de accepterar. Kompostering ska ju vanligen anmälas till kommunen innan man börjar. Trist att göra en anmälan och få ett föreläggande att man inte får använda komposten av ett eller annat skäl. Kanske för att kommunen vill samla in allt bioavfall och röta till gas t ex.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Inte fasen är den gratis 😂
I min kommun är tömning gratis och även tunnan var gratis, det som kan kosta är om du vill ha den tvättad. (men visst går väl delvis på skatten om du nu vill syna kostnaden på riktigt)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Inte fasen är den gratis 😂
Här i Täby är taxan faktiskt lägre om man har bruna tunnan också...

Ungefär 1000 kronor per år
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ni tror på fria luncher alltså? Ledsen, men de finns inte. Taxornas syfte är för att styra beteenden.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ni tror på fria luncher alltså? Ledsen, men de finns inte. Taxornas syfte är för att styra beteenden.
Såklart, om kommunen anser att värdet av hämta matavfall överstiger kostnaden så är det ju en plusaffär för kommunen.

Det är absolut ett kontrakt jag ställer upp på, sortera ut matavfall till rötning och gynna det beteendet via taxorna.

Det går inte mycket i min tunna, det mesta hamnar i bokashin ändå.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.