Jag har ett 24m2 isolerat rum i mitt stall som används som omklädnings- och fikarum. Nu när det börjar bli kallare vill jag sätta upp två element, tex väggmonterade med stickpropp.
Vilken sort ska jag ta, vanliga med olja? Eller med fläkt? Hur många watt? Det ska kunna gå att sitta där utan att frysa, tänker typ ca 18 grader. Vad är det bästa alternativet värmemässigt och ekonomiskt anser ni?
 
Valet beror på om du vill hålla temperatur stabil på 18grader eller bara höja till 18 snabbt vid nyttjande. Oljeelement ger en jämnare värmedistribution i och med att oljan agerar ”buffert” men samtidigt är trögare i att komma upp i temperatur.

Elelement är 1kwh in ger 1khw ut. Dvs val av element spelar ingen roll ur ett ekonomiskt perspektiv.
 
kanonvallen kanonvallen skrev:
Elelement är 1kwh in ger 1khw ut. Dvs val av element spelar ingen roll ur ett ekonomiskt perspektiv.
Och det spelar heller ingen roll om elementen har lite för hög effekt mot vad som egentligen krävs för termostaten ser till att de bara avger den energi som behövs. Sen måste naturligtvis elinstallationen klara de element du väljer men det borde inte vara en fråga här.
 
Det ska vara konstant värme på 18 grader.
 
Ok. Och hur mycket watt tror ni behövs för detta rum? Jag ska sätta upp två element, ett lite större (på en stor vägg) och ett lite mindre (under ett fönster).
 
När jag gör överslag lite snabbt så brukar jag ta en effekt /m2 * m2 i rummet.
Säg att det rätt bra isolerat, som ett hus från början av 200 talet. Då kan vi räkna med 40w/m2 alt 50w/m2
Så då blir det:
24m2 * 40w/m2 = 960W

24m2 * 50w/m2 = 1200W
 
D Ducki skrev:
Ok. Och hur mycket watt tror ni behövs för detta rum? Jag ska sätta upp två element, ett lite större (på en stor vägg) och ett lite mindre (under ett fönster).
Det beror ju helt och hållet på var i landet stallet står, och hur välisolerat rummet är i väggar, golv och tak!
Här hos mig skulle jag nöjt mig med ett vanligt enkelt 800W element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.