Hej,
Jag står och väljer mellan att köpa en batteridriven grensåg typ tigersåg som den här:
https://www.bauhaus.se/grensag-ryobi-ry18psa-0-one-utan-batteri

eller en batteridriven grensåg tip kedjesåg som den här:
https://www.bauhaus.se/grensag-ryobi-opp1820-one-utan-batteri

Jag kan tänka att tigersågsmodellen funkar bättre på enstaka grenar och kedjesågsmodellen funkar bättre på buskage, men jag vill helst bara köpa ett enda verktyg som kan göra allt detta:
* Skära ner stora risiga buskar i marknivå
* Gallra buskar och buskage, dvs plocka ut enstaka grenar i marknivå.
* Skapa snygga snitt vid beskäring av träd. (sällan jag kommer att ha behov av stången utan står hellre på stege för att få snygga snitt)

Någon som har erfarenhet av dessa verktyg och vilket som skulle funka bäst för mina behov?
 
Nu snackar du två saker.
Det ena en billig bensindriven motorsåg, det andra en helt vanlig handdriven grensåg.
Behövs absolut ingen löjlig batteridriven kedjesåg till det.
På nått vis klarar fabrikanterna att skapa ett behov av en begränsad produkt.
Med en motorsåg för 1000kr som du kanske förbränner Max ett par liter allylatbensin per år så får du både en billigare, starkare och troligen miljövänligare och mer användbart verktyg
 
Tack för ditt svar! Vi har både bensindriven motorsåg och handsåg. :) Tomten växer igen för att det är himlans drygt att sitta och handsåga tjocka syrenstammar dubbelvikt mitt inne i buskage. Jag längtar verkligen efter en såg som inte kräver fysisk ansträngning från min sida! Vad gäller den bensindrivna motorsågen så har vi haft diskussion hemma och landat i att det borde finnas verktyg som är enklare att hantera för att ta ner buskage och som jag skulle kunna manövrera på egen hand.
 
En lite motorsåg är väl ändå lätt att manövrera?
Min kusins man satt i fjol och sågade med en liten Makita batteri kedjesåg. Det hände ingen ting så jag hämtade min bensindrivna röjsåg. Sågade bort slyn och 10 gånger mer därtill på en halvtimma. Fick en kall pilsner efter uträttat värv. Den var god.
Inte för att vara tyken, men med batteri får du ingen effekt i verktyget. Då kan man lika gärna såga för hand. Många betalt pengar för att få gå på gym och dra i en maskin och köper massa elektriska maskiner.....
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Ok. Jag tror dig, men om man vill gallra inuti buskar utan att skada omgivande stammar så funkar ju inte vanlig motorsåg. Kanske då en grensåg modell sticksåg är skonsammast? (Om man nu inte gitter dra med handsåg...)
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ok. Jag tror dig, men om man vill gallra inuti buskar utan att skada omgivande stammar så funkar ju inte vanlig motorsåg. Kanske då en grensåg modell sticksåg är skonsammast? (Om man nu inte gitter dra med handsåg...)
Jag har en Ryobi grensåg, fast med sladd.
Billigare än batterimodellen och dubbla kedjehastigheten, väldigt effektiv.
Använder den till grenar och stammar på min thujahäck och till körsbärsträdet.
https://www.bauhaus.se/grensag-ryobi-rpp750s-750w-20cm-eldriven
 
Tack för svar. Vill undvika verktyg med kabel eftersom har stor tomt.... Men du tycker att du får snygga snitt med kedjesågen. Det är bra.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har en Ryobi grensåg, fast med sladd.
Billigare än batterimodellen och dubbla kedjehastigheten, väldigt effektiv.
Använder den till grenar och stammar på min thujahäck och till körsbärsträdet.
[länk]

Sorry för trådkapning men det låter som att vi letar samma sorts verktyg. Jag har kollat på exakt den Ryobi-grensågen men det blev inte av i höstas att jag köpte någon. Jag har en skadad axel så jag kan inte lyfta tungt samt jag har klen greppstyrka. Dvs jag kan inte såga massa grenar för hand. Letar därför ett verktyg som kan kapa smala och tjocka grenar för att glesa ut i buskar. Jag klarar av enstaka smala grenar med sekatör men när man ska röja upp på våren så måste jag ha elektrisk hjälp. Jag läste dock nu i recensionerna att den är ganska tung och då funkar den inte för mig. Har ni tips på annan såg? Jag googlade och hittade denna: https://www.clasohlson.com/se/Grens...X6b7BFx36iBy38iLEutxp9_3hEO-sv9QX6x8t9umO7RX4

Har någon erfarenhet av den?
 
O Odlamera skrev:
Sorry för trådkapning men det låter som att vi letar samma sorts verktyg. Jag har kollat på exakt den Ryobi-grensågen men det blev inte av i höstas att jag köpte någon. Jag har en skadad axel så jag kan inte lyfta tungt samt jag har klen greppstyrka. Dvs jag kan inte såga massa grenar för hand. Letar därför ett verktyg som kan kapa smala och tjocka grenar för att glesa ut i buskar. Jag klarar av enstaka smala grenar med sekatör men när man ska röja upp på våren så måste jag ha elektrisk hjälp. Jag läste dock nu i recensionerna att den är ganska tung och då funkar den inte för mig. Har ni tips på annan såg? Jag googlade och hittade denna: [länk]

Har någon erfarenhet av den?
Men klarar du av att klättra?
Ryobin är ju 2,7m lång, då kan man stå på marken och såga.
Lite skillnad på en bladsåg och en kedjesåg också, kedjesågen är mångdubbelt snabbare.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men klarar du av att klättra?
Ryobin är ju 2,7m lång, då kan man stå på marken och såga.
Lite skillnad på en bladsåg och en kedjesåg också, kedjesågen är mångdubbelt snabbare.
Jag behöver inte kapa högt uppe i träd utan det är är ofta i markhöjd eller 1 m upp. Jag letar nåt effektivt (så inte varje gren tar en evighet) som inte är tungt. Frågan är om de två går att kombinera?
 
AXS
  • Gilla
Odlamera
  • Laddar…
Har provat diverse olika modeller. Kedjesågarna på stång är bra och effektiva, men ger oftast inte så snygga snitt.
Dom korta, "tigersågsmodellerna" ger betydligt snyggare snitt. Men egentligen behöver man båda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.