Jag, total novis på allt hantverk heter, behöver köpa en slagborr. Men, djungel!!!! Jag vill ha Makita, och kommer att borra i gipsplattor/träväggar/gamla torpväggar/cement/altan….. Hjälp, vilken ska jag välja?
 
Vad menar du med "torpväggar"? I varken gips eller träväggar erfordras det någon slagborrmaskin. Där fungerar vilken borrmaskin som helst.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Du behöver en helt vanlig borrskruvdragare.
Jag rekommenderar 18-volt, tillräckligt med kraft för de allra flesta jobben.
Välj en borstlös. BL står det på Makitas.
 
Redigerat:
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Jag ska alltså bla isolera ett gammalt torp, med rejäla timmerväggar.
R roli skrev:
Vad menar du med "torpväggar"? I varken gips eller träväggar erfordras det någon slagborrmaskin. Där fungerar vilken borrmaskin som helst.
 
Du har inte slagborr till timmer.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Du har inte slagborr till timmer.
I 99.99999% av fallen har du helt rätt.
Gissa om jag har fått använda slagborr genom gammalt kärntimmer vid en fiberinstallation.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
H
Köp en borrskruvdragare så kan du både borra och skruva bäst du vill. Förslagsvis ddf484 vilket är den mest populära makitan på forumet.
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
[länk] 18V
En sån vanlig borrmaskin för skruva och borra och sen borr med slag så kan borra i sten cement m.m

[länk] Eller denna på 230V
Ah, den sista kan man alltså kombinera vanlig bort och slagborr. Det låter ju kanon.
 
Tycker du skall köpa en borrskruvdragare (som i dagligt tal kallas skruvdragare) med batteri, Makita har en uppsjö modeller. Med den fixar du det mesta vardagsborrandet i trä och annat och kan använda den för skruvande annars.

Hoppa slagborrmaskin om du bland annat ska borra i betong — otroligt segt och dåligt jämfört med en borrhammare.
Slagborrmaskin — borrhammare, två helt olika maskiner som ger helt olika förutsättningar.
Köpte själv en blå Bosch slagborr för ett par år sedan men det var uteslutande för att få en nätdriven borrmaskin med bra prestanda till ett då väldigt bra pris. Aldrig använt slagfunktionen.

Har numera två borrhammare — en nätdriven och en 18V blå Bosch som mina övriga dragare — samt två slagborrar och skulle a l d r i g plocka fram de senare för att göra hål i något av betong eller sten.
Tegel kan vara en annan femma där man ibland får vara försiktig men min batteridrivna borrhammare har en känslig avtryckare som gör det möjligt att "dosera" kraften.

Alltså: inte slagborr utan en borrhammare om du ska borra i betong eller sten. Välj med eller utan sladd beroende på var du vill göra hål och hur ofta det sker samt till vilket pris du kan få vilken maskin.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Dheri och 4 till
  • Laddar…
MoaBrittis MoaBrittis skrev:
Ah, den sista kan man alltså kombinera vanlig bort och slagborr. Det låter ju kanon.
HogeN HogeN skrev:
[länk] 18V
En sån vanlig borrmaskin för skruva och borra och sen borr med slag så kan borra i sten cement m.m

[länk] Eller denna på 230V
japp endast som behövs är borr för sten/cement
 
  • Gilla
MoaBrittis
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
[länk] Eller denna på 230V
Inte en bra rekommendation. Ingen köper en slagborrmaskin idag!

Som @Pysslarn säger är det en borrhammare man skaffar om man ska borra i betong.
 
  • Gilla
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
Här ett exempel på en bra makita borrhammare som även kan användas med en vanlig chuck om man ska borra i trä.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3465107

Komplettera med lämplig 18V skruvdragare för skruvning och 95% av all borrning i trä....
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Suveränt!!! Tack!!!
 
Fairlane
Jag håller med om att en borrhammare är fullständigt överlägsen en slagborr när man ska borra i cement/betong/sten.

Jag skulle dock fundera på att köpa en billigare variant. Jag köpte en Meec, Julas märke, för många år sen och den fungerar för mitt borrande.
Så är det inte ett absolut krav att det ska vara en Makita så skulle jag titta på något annat, billigare, om du inte tänker att du ska borra i betong varje dag. Att hålla sig till ett märke är framförallt vettigt om det är batterimaskiner, men ansluts de med sladd tycker jag det kan kvitta.
 
  • Gilla
MoaBrittis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.