Här är två bilder på sladdar som hänger i taket. Vi vill ha taklampor men är inte så händiga med el. Men framförallt är vi osäkra på om vi behöver någon speciell typ av lampor. Eller om vi bara kan köpa det vi tycker är fint. Knäpp fråga kanske, men ändå...

Titta gärna på bilderna.

Kök
bild (64).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


v-rum
bild (63).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Kia2... Ska man bara gå efter färgerna så ska gulgrön till skyddsjord , blå till nolla och brun till fas , men man ska nog titta i andra änden så att inte något är galet.
Varför det är fler kablar till vardagsrummet vet jag ej ?? Kanske någon som har hemmapulat ?? Eller om det är tänkt att kunna ha en lampkrona med flera lampor ??
Är jorden inkopplad bör du köpa jordade taklampor :)
Är du det minsta obekväm med att kolla i någon dosa eller bakom någon brytare om det är rätt kopplat bör du ta ut elektriker , eller någon bekant som kan hjälpa dig att kolla, mäta samt att koppla in lampan.
Obs jag är ingen elektriker ... så det kan nog komma bättre o utförligare svar :cool:
 
Jordade lampor är inget krav, det går lika bra (eller tom bättre) med dubbelisolerade (dubbelkvadrat) lampor.
Till första rummet är nog de trådar med skarvklämmorna hetaste kandidaterna.
andra bilden är det troligen likadant MEN den svarta och grå med eltejp på, är det reservtråd?

Protte
 
Vardagsrummet verkar ha en extra tändtråd. Antingen har de haft en takfläkt eller en annan lampkrona.

Färgerna verkar vara av moderna färger men eftersom ni är osäkra så skulle jag ta dit en elektriker för inkoppling. Eftersom ni inte har lamputtag i taken så är jag inte säker på att ni får koppla in lampor själva då det räknas som fast installation. Ska ni ha traditionella lampor för lampkrok så kan elektrikern sätta upp utanpåliggande lamputtag. Ska ni ha något annat, tex en spotlightskena utan rund bas så får det nog vara som det är. Man kanske byter ut det genomskinliga terminalerna till Wago, samma som på de andra.

Att köpa någon timmes elöversyn är aldrig fel, det är viktiga grejer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.