Hej!
Jag ska byta ut en bänkarmatur, men det visade sig att den nya lampan hade en smalare sladd. Har nu googlat på diverse olika adaptrar, men blir inte riktigt klok på vilken strömsladd det är jag har.

Den nya lampan har en vit YK—C7 sladd. Den befintliga(svarta på bilden) står det bara SL-01 på. Är det någon som vet vad för sladd/storlek den svarta är? Hade behövt någon adapter för att kunna koppla ihop dem!
 
  • En vit YK-C7 sladd i en hand framför grå textilbakgrund, fråga om storlek och adapter till befintlig svart SL-01 sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart strömsladd med en trepolig kontakt märkt SL-01 som hålls upp mot en suddig ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svart är en helt vanlig apparatsladd.
Varför kan du inte använda den medföljande vita sladden, den ska väl sitta i ett vägguttag?
 
Kommer du inte åt andra änden? Jag tror inte att du hittar någon adapter. Men det borde bli både snyggare och bättre att ersätta befintlig sladd med den nya.
 
Den svarta sladden är i en fast installation, så ingen kontakt i andra änden. Hade helst haft kvar den, för att inte behöva ta hit en elektriker…
 
F Feskekörka skrev:
Den svarta sladden är i en fast installation, så ingen kontakt i andra änden. Hade helst haft kvar den, för att inte behöva ta hit en elektriker…
Då har någon nog hempulat, den sladden är nog inte avsedd för fast förläggning.
Hur ser det ut i den andra (fasta) änden?
Det är ju bara att göra samma med din nya sladd...
 
D Dilato skrev:
Då har någon nog hempulat, den sladden är nog inte avsedd för fast förläggning.
Hur ser det ut i den andra (fasta) ändelsen g
D Dilato skrev:
Då har någon nog hempulat, den sladden är nog inte avsedd för fast förläggning.
Hur ser det ut i den andra (fasta) änden?
Det är ju bara att göra samma med din nya sladd...
deb
Möjligt! Den utgår från sidan av vägguttaget i stänkskyddet.

Att leta efter en ny lampa som använder vanlig apparatsladd är kanske den enklaste lösningen då…
 
Är det inte bättre att köpa en riktig bänkarmatur av kvalitetsfabrikat som ansluts fast på ordentligt sätt och håller mer än 3 år i taget??
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
F Feskekörka skrev:
Möjligt! Den utgår från sidan av vägguttaget i stänkskyddet.

Att leta efter en ny lampa som använder vanlig apparatsladd är kanske den enklaste lösningen då…
Den enklaste lösningen är att koppla likadant som det redan är, fast med din vita sladd.
Det blir ju inte mer fel för att man byter sladd i vägguttaget.
Det rätta är ju att använda vägguttaget som det är tänkt, med stickpropp på sladden.
 
F Feskekörka skrev:
Möjligt! Den utgår från sidan av vägguttaget i stänkskyddet.

Att leta efter en ny lampa som använder vanlig apparatsladd är kanske den enklaste lösningen då…
Den enklaste lösningen i nuläget måste väl ändå vara att ansluta den nya sladden fast på samma sätt som den gamla. Stäng av strömmen och öppna och titta hur det är kopplat. Sedan ansluter du den nya på samma sätt. Det finns inte så många sätt att göra fel på här.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
öppnade upp och då såg det ut såhär. Inget jag vågar mig på att pilla i. Annars hade jag antingen kunnat ta bort den, eller bytt ut den. Men att ta in en elektriker för detta kommer kosta mer än själva armaturerna.
 
  • Öppnad elektrisk anslutningsdosa med synliga ledningar och terminaler, ser komplicerad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Feskekörka skrev:
öppnade upp och då såg det ut såhär. Inget jag vågar mig på att pilla i. Annars hade jag antingen kunnat ta bort den, eller bytt ut den. Men att ta in en elektriker för detta kommer kosta mer än själva armaturerna.
Du behöver en kompis som kan nåt om du inte klarar det själv.
Det är annars bara att lossa de två skruvarna nåt varv och vrida lite åt vänster så skruvskallen hamnar i det större hålet, sen drar du ut kontakten och vänder på den så ser du var kablarna är iskruvade.
Närbild på en elektrisk anslutning med två markerade skruvar som ska lösgöras för att kunna vrida och dra ut kontakten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.