Hej!

Jag försöker hitta en skruv till takdoslock och infällda takuttag. Jag söker en skruv identisk med den på bilden och länken nedan, fast lika lång som takkroken på bilden. Huset är från -76 och takkroken som passar är 75mm lång med en gäng på ~6mm.

https://www.elbutik.se/product.html/takdoslock-med-centrumskruv-aki35-al12/75

Är det någon som kan peka mig i rätt riktning vad jag ska söka på / fråga efter i butik? Jag håller bokstavlig talat på att bli galen.
 
  • Takdoslock bredvid en rak skruv och en 75mm lång takkrok med ~6mm gänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Är det inte 1/4" Withworth på de där? Kan bli lurigt att hitta.

Vad är syftet? Finns det kanske en annan lösning på problemet?

Edit: UNC-gänga sägs vara tillräckligt lik för att det ska passa. Då blir det jättemycket enklare.
 
tommib tommib skrev:
Är det inte 1/4" Withworth på de där? Kan bli lurigt att hitta.

Vad är syftet? Finns det kanske en annan lösning på problemet?

Edit: UNC-gänga sägs vara tillräckligt lik för att det ska passa. Då blir det jättemycket enklare.
Tanken är att fästa ett täcklock med ledningsutlopp på mitt lamputtag. Detta för att dölja lamputtaget är jag drar vidare sladden. Kroken är således i vägen för täcklocket.

Var kan man tänkas hitta sig en UNC-gänga i motsvarande dimensioner (~75mm lång)? Är det 1/4" där med?
 
tommib
Aha, ok. Varför inte använda ett fjäderbelastat täcklock? Eller en till krok som du sätter åt andra hållet och skruvar fast ditt täcklock med.

Om du vill ha en gängstång så köper du 1/4" UNC i lagom längd. Brittiska ebay har också withworthgängad stång.
 
E
Kanske missförstår men om du inte tänker byta tillbaka så kan du väl helt enkelt ta en bågfil, kapa kroken och göra ett spår i den så en vanlig platt mejsel funkar? Blir förmodligen en viss färgskillnad men med lämplig penna borde det gå att få tillräckligt bra för att inte störa sig.

Edit: fick för mig de var färgade men ser blanka ut så då borde det vara lugnt.
 
tommib tommib skrev:
Aha, ok. Varför inte använda ett fjäderbelastat täcklock? Eller en till krok som du sätter åt andra hållet och skruvar fast ditt täcklock med.

Om du vill ha en gängstång så köper du 1/4" UNC i lagom längd. Brittiska ebay har också withworthgängad stång.
Fjäderbelastade täcklock bygger så mycket på höjden och jag försöker hålla det så slimmat så möjligt. Det andra förstår jag inte vad du menar, men det låter spontant inte som en så elegant lösning.

E Emil.P skrev:
Kanske missförstår men om du inte tänker byta tillbaka så kan du väl helt enkelt ta en bågfil, kapa kroken och göra ett spår i den så en vanlig platt mejsel funkar? Blir förmodligen en viss färgskillnad men med lämplig penna borde det gå att få tillräckligt bra för att inte störa sig.

Edit: fick för mig de var färgade men ser blanka ut så då borde det vara lugnt.
Aa, jag har varit lite inne på det men tänkte om man skulle kunna luska fram en skruv för att slippa. Jag har en extra takkrok så jag kanske kör på det tills vidare i alla fall! Tack!

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
eBay uk har massa 1/4 whitworth om det nu är rätt

[länk]

Du får betala tull och moms gissar jag
Snyggt! Det verkar vara ganska billigt att klicka hem några stycken, så det skadar väl inte att testa! Tack för länken 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.