BigR
Dom här buskarna verkar livskraftiga men är inte särskilt uppskattade just nu. Är det någon som kan säga vad det är för buske så kanske vi kan sköta dom rätt och ge dom en chans till?
Gren med gröna blad och små knoppar mot en lila bakgrund, frågan gäller identifiering och skötsel av busken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Livskraftig buskgren med gröna löv och omogna bärfästen på lila stjälk mot brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det är en try, en Lonicera, av något slag. Lite typisk Norrlandsbuske eftersom de är så härdiga och tåliga.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Tack!

Det fanns då förbaskat många varianter av Tryar på Wikipedia. ”Kaprifolväxt” låter ju fint men jag tror just den fick lite mer på minusposten:

Bären är giftiga och ger kräkningar, ansiktsrodnad, överdriven törst och vidgade pupiller”

Om man nu inte kan tillverka någon sorts knark av bären så vet jag inte vad den är bra för ;)
 
BigR BigR skrev:
Tack!

Det fanns då förbaskat många varianter av Tryar på Wikipedia. ”Kaprifolväxt” låter ju fint men jag tror just den fick lite mer på minusposten:

Bären är giftiga och ger kräkningar, ansiktsrodnad, överdriven törst och vidgade pupiller”

Om man nu inte kan tillverka någon sorts knark av bären så vet jag inte vad den är bra för ;)
Fast de är inte skadliga, bären, så risken att någon skulle sätta i sig så många att den blir sjuk är liten.... Men håller med, inte så dekorativa växter.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.