Hej expertisen!

Jag är i full färd med att bygga om ett förråd till ett hemmagym. En maskin kommer att stå på golv, men fästas i vägg. Det innebär mkt hög belastning på vägginfästningen när man drar i vikterna. Därför undrar jag om ni med betydligt mer materialkunskap en undertecknad. Kan identifiera skivorna på bilderna. Är det spån? Tretex? Hur skulle ni fästa?
 
  • Närbild av en vägg bestående av flera skikt, inklusive trä och eventuellt spånskiva, intill ett kopparör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skadad väggskiva med frilagda lager, möjlig spånskiva, intill träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en väggskiva med potentiell spånskiva och skada vid infästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Spindoctor skrev:
Hej expertisen!

Jag är i full färd med att bygga om ett förråd till ett hemmagym. En maskin kommer att stå på golv, men fästas i vägg. Det innebär mkt hög belastning på vägginfästningen när man drar i vikterna. Därför undrar jag om ni med betydligt mer materialkunskap en undertecknad. Kan identifiera skivorna på bilderna. Är det spån? Tretex? Hur skulle ni fästa?
Jag tycker att det ser ut som spånskiva. Går det inte att förstärka infästningarna? Tex genom att sätta en utanpåliggande liggande regel som förankras i minst två stående väggreglar.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag tycker att det ser ut som spånskiva. Går det inte att förstärka infästningarna? Tex genom att sätta en utanpåliggande liggande regel som förankras i minst två stående väggreglar.
Tack för bra inspel :D Det låter som ett bra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.