Vi har en yttervägg, trästolpar med träpanel utvändigt. Utifrån och in så är det träpanel, glasull 70 mm, byggplast. Önskemålet är en putsad vägg invändigt, som sedan skall vitmålas.

Jag var på Beijer, och deras tänkta lösning går på 1000 kr per m2 i materialkostnad, utan arbetet. Det tycker jag är orimligt dyrt. De föreslog Aquaroc fasadskiva à 400 kr/m2, glasfiberarmeringsnät, glasfiberarmerat putsbruk à 360 kr säcken. Som sagt, det där är jag inte villig att betala för.

Jag tänker mig att det måste vara total overkill att bygga en *utomhusfasad* när det är ett matrum, inomhus. Ingen vask i rummet, inget våtrum alls.

Vad är det t ex som hindrar att man sätter upp Fermacell fibergipsskiva för våtrum, sätter putsnät (metall) på den, och putsar med Putsbruk C? (Jag har talat med tillverkaren, skall ringa en annan gubbe där imorgon igen.)
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/fibergipsskiva-för-våtrum-m.m.-p07540

Jag är också medveten om att jag egentligen borde ha en luftspalt närmast ytterväggen, men den är ett plank till grannen och det är inte en aktuell möjlighet. Vi tejpar folien noga och sörjer för undertryck via ventilation istället. Som sagt, det är inte flexibelt, så just den biten är inte så lönt att diskutera, det jag undrar över är hur putsa insidan för mindre än 1000 kr metern.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Om någon vet hur man tar bort ett inlägg så får ni gärna berätta, jag inser att det här passar bättre i ett annat underforum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.