Håller på och renovera källaren och har putsat om en del väggar, hade nu tänkt måla dem med silikatfärg.
Vilket märke/färg är bra? Ett rum skulle jag helst vilja ha lite gråare ton i färgen och de andra rummen vita. Men finns ju hur många olika sorter som helst.
 
Jag fick tipset av en gammal målare att köpa riktig silikatfärg från Keim. Den är dyr men å andra sidan ingen fusksikikat som de flesta andra. Jag är mycket nöjd med den färgen. På andra väggar har jag använt billigare varianter men där är det inte samma porösa underlag (puts?) utan hård betong så där är det inte lika känsligt.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Jag fick tipset av en gammal målare att köpa riktig silikatfärg från Keim. Den är dyr men å andra sidan ingen fusksikikat som de flesta andra. Jag är mycket nöjd med den färgen. På andra väggar har jag använt billigare varianter men där är det inte samma porösa underlag (puts?) utan hård betong så där är det inte lika känsligt.
Vad är fusksilikat?
 
N Nikorasu skrev:
Vad är fusksilikat?
I princip en vanlig akrylatfärg med lite silikat i.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Oftast är billiga silikatfärger precis som Peter skriver plastfärg med silikat i. Även större märken var rikstigt dåliga tyckte målaren jag pratade med. Han använde Keim till tuffa jobb utomhus bl.a. och rekommenderade den till oss eftersom den var garanterat genomsläpplig för fukt.Fusksilikat har en del plast vilket försämrar genomsläppligheten.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jag tror att köper man en färg som heter silikatfärg, så får man vattenglas (kaliumsilikat) med pigment. I vart fall är det detta man ska få, och det står att läsa i innehållet till färgen.

Om man vill ha silikatfärg ska man inte köpa akrylat.
 
Varit inne och kollat på keim, ja priset är riktigt saftigt men kanske är värt att köra på den.
Jag är ute efter en färg som sitter kvar på väggen och andas, ingen lust att göra om allt jobb med väggarna igen.
 
Kolla beckers silikatfärg som alternativ. Dom har datablad om man är orolig för så kallad påstådd fusksilikat.
 
L lassebrun skrev:
Kolla beckers silikatfärg som alternativ. Dom har datablad om man är orolig för så kallad påstådd fusksilikat.
Som anger samma mängd silikat som akrylat:thinking:
Vad menar du?
 
  • Gilla
  • Wow
gaia och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Som anger samma mängd silikat som akrylat:thinking:
Vad menar du?
Lite skillnad på Beckers mot keim i pris, såg att Beckers 9 liters kostar 875 på Bauhaus just nu.
Men antar att man får vad man betalar för.
Vill som sagt inte att färg och puts ska släppa från väggen.
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag tror att köper man en färg som heter silikatfärg, så får man vattenglas (kaliumsilikat) med pigment. I vart fall är det detta man ska få, och det står att läsa i innehållet till färgen.

Om man vill ha silikatfärg ska man inte köpa akrylat.
Jag fattar nu...varenda silikatfärg av svenskt märke jag tittat på innehåller akrylatpolymerer. Poängen som ni skriver är ju att slippa det med silikatfärg.
 
Varning för Beckers o andra silikatfärger med akryl i. Jag målade denna på en helt rena putsade väggar som var torra. Jag har mkt fuktvandring i ena väggen och det har efter ett år börjat släppa omfattande på bara den väggen. Nu får jag bita i det sura sura äpplet och rafsa/skrapa rent hela väggen och sannolikt dra på ett lager puts till för att sedan kunna måla med riktig silikatfärg. Borde vara straffbart att sälja sånt
 
Vad tror ni om kalkfärg? Det tänkte jag pröva i min gamla potatiskällare, enkelt att blanda själv, billigt, och andas gör den.
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Varning för Beckers o andra silikatfärger med akryl i. Jag målade denna på en helt rena putsade väggar som var torra. Jag har mkt fuktvandring i ena väggen och det har efter ett år börjat släppa omfattande på bara den väggen. Nu får jag bita i det sura sura äpplet och rafsa/skrapa rent hela väggen och sannolikt dra på ett lager puts till för att sedan kunna måla med riktig silikatfärg. Borde vara straffbart att sälja sånt
precis det jag är rädd för, lutar åt keim.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.