Är lite nyfiken på vilken sida som uppfattas som bäst? Eller vad övriga tycker som använt sig av någon av dessa sidor.

  • Brabyggare.se
  • Offerta.se
  • Servicefinder.se
Har för avsikt att plocka in offerter för 2 badrum (ett större och ett mindre) och jag skulle kunna tänka mig att använda en av dessa sidor om jag vet att den är bra och det är seriösa aktörer som är med.
 
Har använt brabyggare ett par gånger. De gör en enkel kreditkoll på firmorna, men det finns rötägg där ändå. Jag gav dåligt betyg till en skojare där för några år sedan, och nästan direkt ringde han upp och var väldigt hotfull. Jag tog bort mitt betyg och kontaktade brabyggare om vad som hänt. Hörde ingenting mer. Så som vanligt kan man inte lita blint på betygen.

Precis som när man säljer bil på blocket så är det alltid några bondfångare som är snabba med offerter och försöker dra in jobb till ett högt pris (ofta har de en välsmord snubbe som gör kundbesöken, sedan är det lite vem som helst som gör själva jobbet).

Kort sagt, dessa siter är bra för att få ett hum om priset och tar man sig tid hittar man alltid seriösa firmor också.
 
Tack för det.
Jag ska tänka på det... jag är tyvärr ganska blåögd av mig :-/
 
Då TS bor i Stockholm bör man nog ställa frågan ifall någon bra hantverkarfirma skulle annonsera på en sådan sida. I glesbygd där det är dåligt med jobb kan nog bra firmor behöva annonsera, men knappast i Stockholm.
 
Ja, så resonerar jag för det mesta! Behöver man annonsera så är det i regel skräp, en bra vara eller tjänst säljer sig själv genom referenser och gott rykte.
 
Men man ska hitta dem... visst mun till mun funkar också men jag kan inte påstå att jag känner allt för många som renoverar etc. Låter som många alltid känner någon som känner någon... men jag tror dessa sidor tillför att de som är bra även måste synas och inte bara "rötäggen" som är med. Får kanske tänka om för om det är det som är tipset... hur hittar man referenserna? De "goda rycktet"? Vart börjar ni i så fall

Behöver man annonsera så är det skräp? Annonserar, så gör även de tunga varumärkena också... men det är en annan historia. Jag får Googla runt lite för det är ju det som är melodin...

Tack för hjälpen....
 
lbgu skrev:
Då TS bor i Stockholm bör man nog ställa frågan ifall någon bra hantverkarfirma skulle annonsera på en sådan sida. I glesbygd där det är dåligt med jobb kan nog bra firmor behöva annonsera, men knappast i Stockholm.
Hur hittar du den du söker? Om ingen annonserar eller syns... hur ska då JAG finna den som är "bra"?
 
Problemet med dessa sidor är väl att de tar någon sorts förmedlarprovision. Så för en firma som har hyfsat lätt att hitta jobb finns det ju inget vettigt skäl att använda en sådan sida. Vill de annonsera är det ju bättre att sätta in en rad i tidningen eller liknande.

TS: Tror du får bättre utfall ifall du tar en slumpmässig firma från telefonkatalogens 'Gula sidor'.
 
lbgu skrev:
Problemet med dessa sidor är väl att de tar någon sorts förmedlarprovision. Så för en firma som har hyfsat lätt att hitta jobb finns det ju inget vettigt skäl att använda en sådan sida. Vill de annonsera är det ju bättre att sätta in en rad i tidningen eller liknande.

TS: Tror du får bättre utfall ifall du tar en slumpmässig firma från telefonkatalogens 'Gula sidor'.
Helt korrekt dom tar förmedlarprovision dom allra flesta om inte alla av dom här sidorna. Så först får man betala dom för att få informationen sen får man lägga tid på att åka ut och titta å lämna offert vilket dom flesta firmor inte är villiga att betalar för.
 
Falkens skrev:
Är lite nyfiken på vilken sida som uppfattas som bäst? Eller vad övriga tycker som använt sig av någon av dessa sidor.

  • Brabyggare.se
  • Offerta.se
  • Servicefinder.se
Har för avsikt att plocka in offerter för 2 badrum (ett större och ett mindre) och jag skulle kunna tänka mig att använda en av dessa sidor om jag vet att den är bra och det är seriösa aktörer som är med.
Jag skulle undvika dessa sidor...

Personligen skulle jag ta mig till nån välrenommerad kakelfirma i ditt fall, du måste ju ändå välja kakel, och sen be dem om tips. OBS, gå inte till Bauhaus eller de andra ladorna och fråga, utan ta tex Konradssons, Höganäs eller någon av deras konkurrenter. De har ofta firmor de rekommenderar och vore de inte okej skulle de tappa kalkelkunder, så ofta får du ganska bra tips där. Kakelgubbarna kan sedan tipsa om snickare etc som de gärna jobbar med, alternativt kanske de kan göra hela entreprenaden själv...
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Undvik sådana sidor som brabyggare etc, iaf för kvalificerade jobb som våtrum.

Det tillvägagångssättet jag tillämpat vid mina renoveringar är att ta reda på vilka firmor som har behörigheter i det här exemplet. för våtrum; det finns på BKR och GVK och Säker Vatten. Då har man sållat bort dom flesta rötäggen. Sen är det bara att välja ut ett antal och börja ringa runt och ställa en massa frågor, kolla hemsidor, leta efter referenser osv osv. När man hittat några intressanta alternativ kollar man upp deras ekonomi och ber några komma och och lämna offert.

Det är ett hästjobb! Men det lönar sig att lägga ner några veckors tid på att leta när det handlar om en investering på några hundra tusen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Falkens
  • Laddar…
Blir lite misstänksam när det inte finns några kontaktuppgifter alls på sokhantverkare.nu. Inga uppgifter alls om vem som står bakom sidan. Det är varningstecken lång väg....
 
mexitegel skrev:
Blir lite misstänksam när det inte finns några kontaktuppgifter alls på sokhantverkare.nu. Inga uppgifter alls om vem som står bakom sidan. Det är varningstecken lång väg....
Länken kommer från en nu bannad användare som gjorde smygreklam. //Mod
 
Ja, det var ju rätt misstänkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.