Hej, jag funderar på att skaffa en liten smidig sandblästrare för att ta bort färg på trä, metall, div möbler etc. Vill ha en smidig då jag har onda händer och värk och kan inte slipa med maskiner och slippapper hur mycket som helst.

Vilken modell kan ni rekommendera? Finns det slutna i små versioner så man inte fyller huset/garaget med damm?
Vad behöver jag för kompressor?
Något mer jag behöver tänka på?

Besserwissrar göre sig icke besvär men omtänksamma rådgivare är hjärtligt välkomna att kommentera🌼
 
Jag har en liten punktbläster från Lidl med gunmimunstycke som gör att det bara är där munstycket ligger an emot som blästras. Det dammar lite så länge munstycket hålls tätt emot men det funkar ju bara för plana ytor och tar lång tid då det är en liten yta i taget. Men även en sådan liten bläster drar mycket luft och med liten kompressor blir det nog mest väntetid på att trycket ska byggas upp igen.
Sedan finns blästerskåp där allt sker inneslutet men det är ett rejält steg upp i pris om det ska rymmas möbler. Och kräver rejäl trefaskompressor.
 
nanowire nanowire skrev:
Jag har en liten punktbläster från Lidl med gunmimunstycke som gör att det bara är där munstycket ligger an emot som blästras. Det dammar lite så länge munstycket hålls tätt emot men det funkar ju bara för plana ytor och tar lång tid då det är en liten yta i taget. Men även en sådan liten bläster drar mycket luft och med liten kompressor blir det nog mest väntetid på att trycket ska byggas upp igen.
Sedan finns blästerskåp där allt sker inneslutet men det är ett rejält steg upp i pris om det ska rymmas möbler. Och kräver rejäl trefaskompressor.
Tack. Ja det är inte lätt att hitta rätt. Skåp är inget jag vill ha för det är så mycket olika jag vill blästra:) Ska hålla utkik på Lidl om de har kvar/tar in mer.
 
När jag blästrade några radiatorer förra året så byggde jag ett "tält" som jag var i och blästrade.
Jag har en kompressor med följande märkbara,
Närbild på specifikationsetikett av en Stanley kompressor modell B 480/10/50 T4, med detaljer som effekt, volym, tryck och vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den fick gå mer eller mindre kontinuerligt, fastän den stod i skugga och med bra luftcirkulation så löste motorskyddet ut efter ett tag.
 
  • Gilla
Susanne Hällsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.