Ska köpa ny sågklinga till min cirkelsåg. Har sågat tryckt till en altan på 100 kvm och nu börjar klingan bli slö.

Nu när jag ska köpa en ny klinga ska man köpa en med mer tänder på för att få finare snitt?
Såg att det fanns en klinga med 60 tänder.
(klingan är 210x30)

Vad rekomenderar ni?
 
mdredfox8 skrev:
Ska köpa ny sågklinga till min cirkelsåg. Har sågat tryckt till en altan på 100 kvm och nu börjar klingan bli slö.

Nu när jag ska köpa en ny klinga ska man köpa en med mer tänder på för att få finare snitt?
Såg att det fanns en klinga med 60 tänder.
(klingan är 210x30)

Vad rekomenderar ni?
Kanske är det lönt att slipa klingan du har?

Även med relativt få tänder är min uppfattning att en bra, ren och slipad klinga ger tillräckligt fina snitt för tryckt virke på en altan.
 
Har tetsat biltemas klingor , dessa är helt ok. De har både 24,40 och 60 taggare.
Jag har ett par festolklingor till min ts55'a och när de är nyslipade och jag då jämför med biltemas så är det inte någon skillnad att tala om. Jag köpte en 60 taggare från biltema och satte den på min bordscirkelsåg, snittet blev finare men det är ju inte noterbart om du skall köra i tryckt virke. Vid klyvning så har jag fått för mig att det inte skall vara en fintandad för då finns det inte plats för spånen i mellanrummet mellan tänderna men det beror ju naturligtvis på matningshastigheten. Ta och köp en 60-tagare på biltema och testa vet ja!
 
Riktigt klyvning kräver mindre tänder 24 taggare är lagom 60 är alldeles för fin. Se till att ha klyvknivenb på surt och vresigt virke är som att be om problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.