Har tyvärr inte bandsåg. Någon fin klinga till cirkelsåg eller kanske ryggsåg för hand?
 
data55 data55 skrev:
Har tyvärr inte bandsåg. Någon fin klinga till cirkelsåg eller kanske ryggsåg för hand?
Sänksåg, förslagsvis med skena.
Tejpa snittytan eller ritsa först genom att ställa in djupet så att klingan bara ritsar ett spår i materialet som ska sågas.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Fungerar med cirkelsåg om du redan har en och fintandad klinga, alla fina snitt kräver vass klinga.
Men jag har också sågat med japansåg.
 
De flesta sågar lämnar en finsida och en fulsida. Sticksåg har fulsidan mot sågen, baksidan blir mycket finare. Likaså cirkelsågen.
Min kap o gersåg lämnar två nästan lika fina sidorna men det är svårt att kapa långa snitt.
Att tejpa funkar bara på vissa ytor och med vissa tejpsorter.
Man kan förbättra resultat om man sandwichar skivan på den förväntade fulsidan med en annan skiva.
Jag brukar provköra först på en spillbit.
 
nikasp
Jag fick i det närmaste perfekta snitt med skena och cirkelsåg. Tejpar där jag ska såga samt sågar från ”fulsidan”. Hade inte ens en väldigt ny klinga, måste köpa inför nästa projekt.
 
Japanskt har funkat bra för oss. Kräver dock att man kan såga rakt
 
Brh
T Thomas_Blekinge skrev:
De flesta sågar lämnar en finsida och en fulsida. Sticksåg har fulsidan mot sågen, baksidan blir mycket finare. Likaså cirkelsågen.
Min kap o gersåg lämnar två nästan lika fina sidorna men det är svårt att kapa långa snitt.
Att tejpa funkar bara på vissa ytor och med vissa tejpsorter.
Man kan förbättra resultat om man sandwichar skivan på den förväntade fulsidan med en annan skiva.
Jag brukar provköra först på en spillbit.
Vilka tejpsorter har funkat för er?
 
data55 data55 skrev:
Brh

Vilka tejpsorter har funkat för er?
Typ eltejp. 👌
 
  • Gilla
data55
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.