Hej,
Jag ska lägga ny 15mm lamellparkett på befintligt fribärande golv som börjar bli uttjänt. Idag står pax-garderober på plats enligt bild och det är bara 1 mm tillgodo till innertaket.

Jag tänkte korta ner garderoberna längst ned. Men vilken såg bör jag välja och hur sågar jag på bästa sätt? Jag äger de flesta vanliga sågar och verktyg men saknar bordssåg och sänksåg.
 
  • En hall i ett hem med vit skåpdörr, matta, ljus och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit radiator över trägolv och matta med synliga rör och ventilkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsåg (eller vanlig handsåg).
 
Ok, cirkelsåg har jag. Är det smartast att bunta ihop sidorna två och två och såga dem samtidigt eller sågs dem individuellt? Det behöver ju ske med skapligt stor precision.
 
D Dilato skrev:
Cirkelsåg (eller vanlig handsåg).
TS har möjlighet att motivera ett inköp av nytt verktyg till sin partner, det ska aldrig underskattas😉
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Varför inte lägga nya golvet fram till garderoberna mot stommarna sen sätta vanlig vit golvlist eller någon kvartsstav.
 
P proffsrik skrev:
Ok, cirkelsåg har jag. Är det smartast att bunta ihop sidorna två och två och såga dem samtidigt eller sågs dem individuellt? Det behöver ju ske med skapligt stor precision.
Jag hade sågat individuellt, lättare att få ett bra snitt tycker jag.

Någon form av sågskena/stöd som gör att det blir rätt underlättar, men att såga 60 cm hyfsat rakt i en skiva är inte så svårt,och det är ju bara en sida som "måste" bli snygg.

Jag antar att du tänker korta undersidan/sockeln?

Klarar du dej utan att behöva korta dörrarna tror du?
 
B
Så till att det blir många tänder per cm, en cirkelsåg med få tänder ger grova snitt.
 
Jag körde skena och... ta-da.. sänksåg när jag kortade av våra pax garderober. Om jag minns rätt så var det den främre delen på sockeln så var lite mer knölig att få till exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.