Ska bygga hus och kommer att sätta in en 90-spis med dubbelugn. Enligt tillverkaren (Bertazzoni) drar den 11500 W och kräver enligt instruktionsboken 32 AMP MCB. Behöver jag säkra upp huset på 35A eller klarar jag mig på 25A om jag kopplar in den på 3-fas? Kommer även ha en bastu som kan tänkas köras parallellt. Tabell från instruktionsbok som visar 90 cm dubbelugn med induktionshäll kräver 32 AMP MCB och 3x4 mm² kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska inte ha en spis som kräver 32 A säkring. Du behöver dubbelkolla att den spisen går att koppla in på tre faser. Det vore osannolikt om det inte går, men bäst att kolla i förväg. Då din översikt är översatt till Svenska utan att någon person insatt i det svenska elsystemet har granskat den är oroväckande - de verkar inte vilja sälja spisar.

Med trefas kan du klara dig med 16 A mätarsäkring. Det beror på din övriga förbrukning.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Den spisen går inte att koppla in på 3-fas. I mitt tycke passar den inte våra nordiska elsystem.

35A mätarsäkring, byte av inkråmet i mätarskåp för att kunna ha 35A, kontroll så ledare i centralen tål 35A, rejält mycket högre tariff, dragning av 3x6 kvadrat till spisen. Eventuellt byte av serviskabel om den är lång. jag skulle inte ta i den spisen med tång. I länder med enfassystem går det däremot bra.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det låter ju oroväckande. Enligt säljaren är den dock anpassad för svenska förhållanden och går att koppla på 3-fas där 3x16 då skulle räcka?
 
11500 W på 230 V enfas är 50 A så något skumt är det med de uppgivna siffrorna.
 
J J_Mellberg skrev:
Det låter ju oroväckande. Enligt säljaren är den dock anpassad för svenska förhållanden och går att koppla på 3-fas där 3x16 då skulle räcka?
Du bör ställa den direkta frågan om den går att koppla in på 3-fas. "Anpassad till svenska förhållanden" är inte ett tydligt svar nog i detta fallet.

Går det att koppla den till 3.fas så räcker 3x16A.
 
från
https://myrangecooker.se/produkt.php?pid=6424

tog en 90cm induktionsspis med dubbelugn på måfå och detta skriver dem

"Säkring: Rekommenderat 32 Ampere
Dock har man oftast inte mer än 16 Amp i Svenska hem. Det går då inte att koppla på alla plattor och alla ugnar samtidigt. Vilket är vanligt med den här typen av större spisar med induktionshäll. "

samt
att den ska klara 3-fas::
380-415V 3N~ , 5x2,5mm2, H05VV-F
 
J J_Mellberg skrev:
Ska bygga hus och kommer att sätta in en 90-spis med dubbelugn. Enligt tillverkaren (Bertazzoni) drar den 11500 W och kräver enligt instruktionsboken 32 AMP MCB. Behöver jag säkra upp huset på 35A eller klarar jag mig på 25A om jag kopplar in den på 3-fas? Kommer även ha en bastu som kan tänkas köras parallellt.[bild]
Jag hittade den där uppräkningen .
Gasvarianten istället ?
och en mindre infälld elektrisk häll ?
 
J J_Mellberg skrev:
Det låter ju oroväckande. Enligt säljaren är den dock anpassad för svenska förhållanden och går att koppla på 3-fas där 3x16 då skulle räcka?
Be säljaren att skicka med en manual som visar hur den ska installeras (inte bruksanvisningen)
När vi sett den kan du få ett konkret svar
 
Logad Logad skrev:
Du bör ställa den direkta frågan om den går att koppla in på 3-fas. "Anpassad till svenska förhållanden" är inte ett tydligt svar nog i detta fallet.

Går det att koppla den till 3.fas så räcker 3x16A.
Logad Logad skrev:
Du bör ställa den direkta frågan om den går att koppla in på 3-fas. "Anpassad till svenska förhållanden" är inte ett tydligt svar nog i detta fallet.

Går det att koppla den till 3.fas så räcker 3x16A.
Mailade leverantörens servicefunktion och fick till svar att 16A per fas (3) är vad de rekommenderar. Här är den manual för installation som finns tillgänglig, ska höra med dem om de har någon ytterligare.

https://se.bertazzoni.com/90-cm-induction-top-electric-double-oven-2
 
Skulle jag installera efter denmanuale så hade jag låtit det vara
Verkar som det är en användarmanual
Är inte ett dugg intresserad av hur lång tid det tar att stekan kotlett
Vad du behöver är en manual som visar anslutningsplintar i spisen
De kablar som anges på s 5, visar att du bara behöver en treledare, men förmodligen ska en av dessa vara skyddsjord men det framgår inte av den manualen
Så avvakta med köp tills att du fått nödvändig information
Verkar enligt den instruktionen som att det är en enfas spis
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Verkar enligt den instruktionen som att det är en enfas spis
Är det på det lilla viset hade jag inte köpt den för användning i Sverige.
 
vilken häftig spis du har valt – tyvärr är det dålig överensstämmelse mellan vad deras representant säger och den dokumentation du/de pekar på

den minst sagt usla dokumentationen är dock så tydlig det går med de givna förutsättningarna att man kan tro att det är en spis för enfas som det handlar om

det ska vara en anslutningskabel med tre ledare (3x4mm²) och man anger att en kabel har fas, nolla och jord (alltså inte tal om att det går någon trefas i den):
...
Bokstav L (fas) = brun kabel
Bokstav N (neutral)= blå kabel
Jordkabel = gul-grön kabel

...
men sen säger dom dessutom att kabeln måste kylas ner till -200°C:
...Strömkabeln måste ordnas i sin positionering på så sätt att den aldrig utsätts för temperaturer över 75K....

men dock tydligt att dom sätter säkerheten främst:
...Det rekommenderas starkt att den gul-gröna kabeln ansluts till ett effektivt markbaserat system.. och Omkopplare med bipolär transistor bör användas, med kontaktseparation på minst 3mm...

vilken parodi!

du länkade till:
https://se.bertazzoni.com/90-cm-induction-top-electric-double-oven-2
som förefaller vara enfas och ska anslutas med 1x32A avsäkring, eller 1x50A, beroende på var man läser

det finns andra spisar i sortimentet, till exempel den lite annorlunda spisen med den mycket snarlika länken:
https://se.bertazzoni.com/90-cm-induction-top-electric-double-oven-3-2
som ska avsäkras med trefas 3x20A (or higher)

så det finns väl 3-fasvarianter i deras sortiment – men mycket motstridigheter och slumpmässig översättning i dokumentation och webbsidor, så vad är det du köper egentligen?

åter till ursprungsfrågan, den största kokzonen (som det finns två stycken av) drar 13A på en fas om man drar upp den på max, spisen har fem kokzoner och två ugnar så det ligger väl minst ytterligare en värmeenhet ansluten på samma fas

sen är det oklart vad annat som finns i huset som belastar samma fas... bastu, diskmaskin, mikro, vattenkokare, tvättmaskin, torktumlare, värmepump/elpatron, poolvärme, motorvärmare, elbil...

det kan säkert gå bra med 25A om du lägger band på dig och inte kör så många plattor och/eller på så hög värme samtidigt – men det var kanske inte det som var tanken med spisvalet?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J J_Mellberg skrev:
Ska bygga hus och kommer att sätta in en 90-spis med dubbelugn. Enligt tillverkaren (Bertazzoni) drar den 11500 W och kräver enligt instruktionsboken 32 AMP MCB. Behöver jag säkra upp huset på 35A eller klarar jag mig på 25A om jag kopplar in den på 3-fas? Kommer även ha en bastu som kan tänkas köras parallellt.[bild]
@Ragnar_AT hade en bra beskrivning
Italien, Storbritannien, Irland mm. I storbritannien har bostadshus oftast enfasmatning med 80 eller 100 A och 25 mm2 till centralen! Ute på landet finns det ibland även bara enfas-medelspänning med två ledare

Tänkte då spisen verkar vara till i italien
 
Tack för alla svar. Jag vände återigen frågan till leverantören och fick till svar att:

"Man kan koppla spisen på enfas (då behöver man troligen 6mm2) men det vanliga är att att koppla 3 faser jord och noll. Spänningsmässigt är det fortfarande 230V eftersom nollpunkten ska kopplas (bryggad)" samt att "Det finns inga rena 380V induktionsprodukter på marknaden (oavsett märke)"

Fick även denna bild gällande 1, 2 eller 3 fas. Diagram över anslutningar för enfas och trefas elförsörjning för köksutrustning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.